
            

  

 
 

 

 

 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 

 
 

Raport nr.1 
1 – 11 octombrie 2023 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Acest raport este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” 
(MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, 

care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media 
mai rezistent la presiunile politice și economice. 

Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor. 



            

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților 
electorali la mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot 
afecta performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi 
publicului informații veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 1 octombrie – 5 noiembrie 2023 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (21:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 
TVR Moldova (18:00) – post cu acoperire națională, difuzează în limba română; 
Jurnal TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și 
rusă; 
Pro TV (20:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în română și rusă; 
Cinema 1 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile rusă și 
română; 
ITV (20:00) – post privat, acoperire națională; difuzează în limbile română și rusă. 
Orizont TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 
Vocea Basarabiei TV (18:30) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba 
română;  
Exclusiv TV (20:00)– post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă. 
 
 

2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare 
post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. 
Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina 
dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni 
politice. Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 
obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Potrivit standardelor profesionale, Codului deontologic al jurnalistului și Codului 
Serviciilor Media Audiovizuale, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu 
favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența 
elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de 
prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza 
minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea intereselor 
anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 



            

Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în 
special când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. 
De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri 
diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ 
sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile 
manipulate astfel, încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică semne de 
întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul 
deontologic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când 
imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, dar și 
atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul.  
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1  

Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 1-11 octombrie 2023, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat în 
principalul buletin de știri al zilei 43 de știri ce au avut tangență cu alegerile locale 
generale din 5 noiembrie 2023.  
 
Știrile cu caracter electoral direct incluse la rubrica „Electorala 2023” au vizat în mare 
parte subiecte privind anunțarea candidaților care au depus dosarele pentru a fi admiși 
în cursa pentru alegerile locale generale. De asemenea, a fost reflectată lansarea în 
campania electorală a concurenților electorali înregistrați în cursa pentru Primăria 
Capitalei, dar și a mun. Bălți, accentul fiind pus pe enunțarea priorităților acestora. 
Câteva știri au prezentat informații generale de la Comisia Electorală Centrală (CEC) 
despre procesul electoral sau încălcările admise de unii concurenți electorali 
prezentate de Misiunea de Observare a Alegerilor Promo-LEX. O parte din știri s-au 
referit la decizia Curții Constituționale (CC) de a suspenda prevederea din Codul 
Electoral care impunea restricții membrilor fostului Partid Politic Șor (declarat 
neconstituțional) de a participa în alegeri. De asemenea, Moldova 1 a avut pe post și 
o știre cu caracter electoral indirect, referitoare la majorările de salarii promise de 
autorități pentru unele categorii de bugetari.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Știrile și reportajele realizate de Moldova 1 în perioada de raport au respectat principiile 
neutralității, echidistanței și imparțialității. În știrile inserate la rubrica „Electorala 2023” 
nu au fost identificate atitudini preferențiale pentru anumiți concurenți electorali, 
pretendenților la funcția de primar fiindu-le oferite șanse egale de prezentare a 
priorităților lor electorale.  
 
Moldova 1 a oferit acces în știri majorității candidaților și concurenților electorali din 
Chișinău (15) și Bălți (11), care în intervalul de timp monitorizat au fost înregistrați în 
cursa electorală și/ori s-au lansat în campanie. Cea mai mare prezență în știri au avut 



            

Ion Ceban, MAN – șase apariții, care a fost citat în calitate de primar (3 ori), lansând 
acuzații la adresa partidului de guvernare sau răspunzând acuzațiilor la adresa 
Primăriei Chișinău, și în calitate de candidat electoral (3 ori). Tonalitatea reflectării în 
știrile respective a fost neutră.  
 
Lilian Carp, candidatul PAS, a fost protagonistul a două știri neutre, de campanie, și a 
unei știri în care a oferit replică acuzațiilor din partea altui candidat. O altă știre a 
informat despre prioritățile electorale ale PAS, făcute publice de președintele 
partidului, Igor Grosu, la o conferință de presă. PAS a fost favorizat de o știre cu 
caracter electoral indirect în care prim-ministrul Recean trece în revistă Programul 
„Spor pentru Moldova” ce prevede creșteri salariale și oferirea de indemnizații unice 
anumitor categorii de bugetari. 
 
De notat că formatul știrilor a fost similar pentru toți candidații și concurenții electorali. 
Declarațiile acestora au fost ori citate direct, în cele mai multe cazuri, ori parafrazate. 
Concurenții electorali au fost reflectați echidistant, fără a fi sesizată favorizarea unuia 
în detrimentul altuia.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Majoritatea surselor citate sau menționate în știrile supuse monitorizării au fost lipsite 
de diversitate. De cele mai multe ori, în știri au fost citate sau menționate câte o singură 
sursă de informare, fără a fi oferită informație de context.  
 
În perioada de raport, Moldova 1 a pus pe post șase știri controversate, echilibrul 
surselor fiind asigurat în cinci dintre acestea. Într-un singur caz, Moldova 1 a eșuat să 
ofere dreptul la replică. Este vorba despre știrea în care Ion Ceban, președintele MAN, 
„a criticat decizia autorității electorale de a-i suspenda mandatul de edil pe durata 
campaniei” (6 octombrie), în care nu a fost solicitată reacția CEC la declarațiile lui Ion 
Ceban. Într-o altă știre controversată, lui Ion Ceban i-au fost aduse acuzații de 
„gestionare a cazurilor de corupție și ilegalități comise la Primăria Capitalei” de către 
candidatul la funcția de primar al Chișinăului din partea Platformei DA, Victor Chironda 
(4 octombrie). Moldova 1 nu a inclus în știre reacția directă a lui Ion Ceban la acuzațiile 
aduse, făcând însă referire la o declarație anterioară a acestuia la subiectul respectiv 
și menționând că purtătoarea de cuvânt a lui Ceban nu a răspuns la telefon. 
 
Din perspectiva asigurării egalității de gen, s-a remarcat un dezechilibru evident în 
favoarea surselor de sex masculin. Majoritatea surselor din știrile relevante de la 
Moldova 1 au fost bărbați – 41, femeile fiind citate direct ori indirect în șase cazuri. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În știrile despre implicarea concurenților electorali în campania pentru alegerile din 5 
noiembrie, Moldova 1 a utilizat un limbaj neutru, echilibrat, fără a fi sesizate abateri 
deontologice. Într-un singur caz, Moldova 1 a utilizat eticheta „fugarul Șor”, în cadrul 
unei știri care îi viza pe doi membri ai Partidului Renaștere, Irina Lozovan și Alexandr 
Nesterovschi, reținuți și anchetați în dosare penale de finanțare ilegală. Imaginile video 
au corespuns normelor legale și deontologice. 
 
 
 
 



            

TVR Moldova 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 1-11 octombrie 2023, postul de televiziune TVR Moldova a realizat 35 de 
știri și/sau reportaje despre campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 
noiembrie 20231. Majoritatea acestora s-au regăsit în rubrica electorală „Alege 
primarul. Buletin electoral”.  
 
Subiectele materialelor s-au referit la lansarea în campania electorală a candidaților 
electorali, prezentarea priorităților programelor electorale ale concurenților electorali, 
rapoartele de monitorizare ale Promo-LEX, detalii despre procesul electoral prezentate 
de CEC, modificările făcute la Codul Electoral, deciziile Curții Constituționale și opinia 
Comisiei de la Veneția pe marginea acestor modificări, percheziții la domiciliul unor 
politicieni, excluderea unor candidați din campania electorală și altele. Majoritatea  
știrilor analizate s-au referit la procesul electoral pentru alegerile din municipiul 
Chișinău și Bălți. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
O mare parte a știrilor și reportajelor puse pe post de TVR Moldova, atât cele cu 
caracter direct, cât și indirect, au fost obiective și echidistante. Materialele electorale 
au avut aproximativ același format, celor 16 concurenți reflectați fiindu-le asigurat 
acces egal în știri. Declarațiile concurenților au fost de cele mai multe ori citate direct 
și în foarte puține cazuri au fost parafrazate.  
 
Majoritatea concurenților electorali au fost reflectați echilibrat, fără a fi remarcată 
favorizarea acestora. În cazul candidaților și concurenților electorali ai Partidului Șansă 
și Partidului Renaștere, TVR Moldova a adoptat o atitudine ușor părtinitoare, 
prezentându-i în majoritatea cazurilor într-o lumină ușor negativă. Părtinirea a fost 
evidentă în materialele în care faptele au fost amestecate cu opiniile sau au fost făcute 
generalizări. Astfel, în una din știrile din 2 octombrie, despre „încă doi aspiranți la 
Primăria municipiului Bălți: Alexandru Nesterovschi de la Partidul Renaștere și Victoria 
Șapa de la Partidul Șansă”, TVR Moldova a specificat că aceste „formațiuni ar fi sateliți 
ai fostului Partid Șor”, scos în afara legi, utilizând și expresia „grupul criminal Șor”, fără 
însă a specifica cine a făcut această constatare și fără a face trimitere la vreo sursă 
concretă. 
 
Într-o știre din buletinul din 3 octombrie despre decizia Curții Constituționale care a 
statuat că reprezentanții fostului Partid Politic Șor trebuie să fie admiși la alegerile 
locale, dar și la alegerile din următorii cinci ani, jurnaliștii TVR Moldova au recurs la 
amestecul faptelor cu opiniile, menționând că: „Marina Tauber s-a dat din nou în 
spectacol...”, iar la acțiunea de protest din fața Curții Constituționale „nu au lipsit din 
decor nici așa-zișii simpatizanți ai fugarului condamnat Ilan Șor”. Într-o altă știre din 
același buletin informativ, despre deputații, dar și candidații electorali din partea 
Partidului Renaștere Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan, care rămân în arest la 
domiciliu, fiind anchetați într-un dosar penal de finanțare ilegală, jurnalistul a recurs la 

 
1 NOTĂ: Monitorizarea a vizat buletinele informative principale ale TVR Moldova „Telejurnalul orei 18.00” și „Telejurnalul de 

weekend” din perioada 1-11 octombrie. Aceasta însă nu a inclus ediția „Telejurnalul orei 18.00” din 5 octombrie 2023 care nu a 
fost monitorizată din motive tehnice. 
 



            

generalizare: „Partidul Renaștere, despre care analiștii spun că ar fi un partid satelit al 
fostului Partid Șor”.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Majoritatea materialelor analizate nu au fost diverse, bazându-se pe o singură sursă 
de informare. În toate știrile conflictuale, care au vizat acuzații ale unor concurenți 
electorali la adresa altor concurenți electorali, TVR Moldova a asigurat dreptul la 
replică.   
 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de TVR Moldova au fost bărbați – 31, femeile 
fiind citate de cinci ori mai puțin – în șase cazuri. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
În cadrul știrilor despre campania electorală pentru alegerile locale din 5 noiembrie 
2023, TVR Moldova a utilizat un limbaj neutru, caracteristic știrilor. Postul a recurs la 
etichetele „fugarul Șor” și „grup criminal Șor” în mai multe materiale în care era vorba 
despre Partidul Șor, scos în afara legii, sau despre concurenta electorală din partea 
Partidului Șansă, Cristina Vulpe, care e fosta profesoară a lui Ilan Șor. Imaginile video 
utilizate pentru a ilustra reportajele au corespuns normelor legale și deontologice. 
 

Jurnal TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 1-11 octombrie 2023, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat în principalul 
buletin de știri al zilei 44 de știri cu caracter electoral direct sau indirect, majoritatea 
fiind inserate în rubrica „Alegeri locale 2023”.  

Subiectele materialelor s-au referit la înregistrarea candidaților la funcția de primar din 
municipiile Chișinău, Bălți, orașele Drochia și Ungheni, precum și la lansarea în 
campania electorală a concurenților înregistrați. Alte subiecte electorale au vizat 
decizia Curții Constituționale de a permite membrilor fostului Partid Șor să participe în 
alegeri și, respectiv, decizia Comisiei pentru Situații Excepționale de a interzice acestei 
formațiuni să aibă candidați în alegerile locale din 5 noiembrie; perchezițiile efectuate 
de oamenii legii la sediile partidelor Renaștere și Șansă; reținerea unui cetățean la 
vamă pentru tentativa de a introduce în țară peste o jumătate de milion de euro, care 
ar fi fost destinați Partidului Șansă și altele. Tot în perioada de raport, Jurnal TV a 
difuzat o investigație despre averile acumulate pe durata mandatului de doi consilieri 
locali din Chișinău, Ruslan Verbițchi, PLDM, și Alexandr Bondarenco, PSRM, care, 
potrivit postului, ar fi depășit de 3-4 ori veniturile pe care aceștia le dețineau înainte de 
a fi aleși. 

Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic 

Jurnal TV a dat dovadă de echidistanță în reflectarea subiectelor electorale, fără a 
favoriza sau defavoriza vreun candidat sau concurent electoral. Postul a fost corect și 
obiectiv, în special în prezentarea secvențelor despre lansarea în campanie a 
candidaților, care au beneficiat de spațiu egal în știri. Într-o știre cu caracter electoral 
indirect, Jurnal TV a informat despre modificarea bugetului de stat, incluzând detalii 
despre Programul „Spor pentru Moldova”, prin care vor fi oferite indemnizații unice și 



            

majorate salariile mai multor categorii de salariați. Tonalitatea reflectării este pozitivă, 
PAS beneficiind de transferul de imagine a Guvernului.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Știrile relevante prezentei monitorizări nu au fost diverse, acestea prezentând 
preponderent o singură perspectivă asupra subiectelor reflectate. Știrile de campanie 
au avut aceeași structură, cu intro-uri din studio și secvențe scurte de la evenimentele 
electorale în care candidații își descriu obiectivele și promisiunile. De regulă, știrile au  
prezentat în bloc câte 3-4 candidați electorali.   

Toate cele nouă știri ce au tratat subiecte controversate, incluzând acuzații la adresa 
guvernării, CEC, a concurenților electorali, au fost echilibrate. Acestea au prezentat 
ambele părți din conflict sau au menționat că partea acuzată nu a răspuns la solicitarea 
redacției de a oferi o reacție, cum a fost, de exemplu, în cazul acuzațiilor 
reprezentanților Partidului Renaștere că ar fi supuși presiunilor din partea autorităților 
statului.  

Dat fiind faptul că numărul de femei candidate în alegerile locale este mai mic în raport 
cu cel al bărbaților candidați, Jurnal TV a încercat să scoată în evidență prezența 
femeilor în cursa electorală. De exemplu, prezentatoarea a menționat faptul că, la 
Drochia, din cei 10 candidați, șase sunt femei, iar în municipiul Chișinău echipa de 
viitori consilieri municipali pe care a prezentat-o Ion Cioban a fost formată cu 
respectarea proporției de 40:60. În ansamblu însă, materialele relevante au fost 
dezechilibrate din perspectiva gender, la Jurnal TV fiind citate 55 de surse de sex 
masculin și 21 de sex feminin. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de Jurnal TV în știrile electorale a fost, în general, neutru. În câteva 
cazuri, reporterii au utilizat eticheta „fugarul Șor” și „grupul criminal Șor”. Este vorba 
despre știrile care vizau partidele Renaștere și Șansă, ai căror reprezentanți, Alexandr 
Nesterovschi și Victoria Șapa, care candidează la funcția de primar al municipiului 
Bălți, au fost puși într-o lumină negativă prin asocierea cu „fugarul Șor”. Imaginile care 
au însoțit materialele electorale au fost difuzate cu respectarea normelor deontologice, 
cu o singură excepție. În ediția din 6 octombrie, în știrea despre lansarea în campania 
electorală a candidatului PAS, Lilian Carp, pe post au fost puse cadre de la lansarea 
în campanie a candidatei PCRM, Diana Caraman.  

TV8 

Implicarea în campania electorală  

În perioada 1-11 octombrie 2023, postul de televiziune TV8 a difuzat în total 24 de 
materiale informative cu caracter electoral direct sau indirect în cadrul principalului 
buletin al zilei, dar și al buletinelor din weekend. Dintre acestea, cinci au fost incluse la 
rubrica „Electorala 2023”, în timp ce alte 19 au fost difuzate în afara rubricii.  
 
Cele mai multe știri au reflectat subiectul legat de decizia Curții Constituționale (CC) 
de a permite reprezentanților fostului Partid Politic Șor, scos în afara legii, să se înscrie 
în cursa electorală din 5 noiembrie, dar și la deciziile ulterioare ale Parlamentului și 
Comisiei pentru Situații Excepționale, care a decis ca pretendenții pentru alegerile 
locale din partea acestui fost partid să fie filtrați nominal. De asemenea, au fost difuzate 
subiecte legate de descinderile procurorilor la domiciliul membrilor Partidului Șansă și 
„deconspirarea unui canal ilegal de finanțare din partea lui Ilan Șor”. TV8 a avut o 
singură știre despre înscrierea candidaților în cursa electorală, iar într-o altă știre a 



            

menționat la final despre doi noi candidați care au depus dosarul la CEC. Lansarea 
concurenților în cursa electorală a fost reflectată în două știri. Patru știri din cele cu 
caracter electoral indirect au vizat majorările de salarii operate de autorități în preajma 
alegerilor locale și reacțiile ce au urmat. În trei buletine de știri din perioada 
monitorizată nu au fost incluse subiecte cu caracter electoral.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Postul TV8 a reflectat, în mare parte, imparțial subiectele cu caracter electoral direct, 
fără a favoriza vreun concurent electoral. Dintre candidații înscriși în cursă, în știri au 
avut acces reprezentanții a patru partide – PAS (2 ori), PCRM (2 ori), PSRM (o dată) 
și MAN (o dată), care au fost reflectați neutru. Știrile privind Programul „Spor pentru 
Moldova” au pus guvernarea și, implicit, PAS atât în lumină pozitivă, cât și negativă.    
 
În același timp, exponenții fostului Partid Politic Șor, care candidează din partea altor 
partide, au fost ușor defavorizați prin transferul de imagine negativă în știrile privind 
decizia CC și opiniile juriștilor la subiect, decizia Parlamentului de a opera modificări 
la Codul Electoral, refuzul autorităților de a o înregistra pe Marina Tauber în cursa 
electorală pentru Primăria mun. Bălți etc. 
 
În șapte din cele 20 de știri relevante a fost observată tendențiozitate, de cele mai 
multe ori fiind vorba despre amestecul faptelor cu opiniile. Spre exemplu, într-un 
material din buletinul din 1 octombrie referitor la faptul că „magistrații de la CC au 
suspendat interdicțiile adoptate anterior de majoritatea parlamentară PAS, iar 
reprezentanții fostului Partid Șor, scos în afara legii, se pot înscrie în cursa electorală 
din 5 noiembrie”, TV8 a menționat că „imediat după decizie, oamenii fugarului Ilan Șor 
s-au grăbit să depună actele la organele de circumscripție pentru a se înscrie în lupta 
pentru fotoliul de primar. Unii au reușit deja pe rețelele sociale să se laude cu 
legitimația de candidat independent”. 
 
Amestecul faptelor cu opiniile a fost admis și în cadrul unei știri din 3 octombrie, 
difuzată repetat și pe 8 octombrie, care a informat că „autoritățile au decis să vândă 
proprietățile oligarhilor moldoveni din lista sancțiunilor internaționale. Decizia îi vizează 
pe Vlad Plahotniuc și Ilan Șor...”. În cuprinsul știrii, prezentatoarea  spune: „Cert este 
că aceștia controlează afaceri prin persoane interpuse, prin urmare, confiscarea 
averilor este cel puțin dificilă”, fără a face trimitere la vreo sursă care să susțină aceste 
afirmații. Într-o altă știre, din 4 octombrie, prezentatoarea enunță: “În politica 
moldovenească nu aduce anul după cât aduce noaptea. După ce aseară CC a dat 
câștig de cauza grupului Șor, azi dimineață guvernarea a pus în aplicare planul B. 
Întrunită în ședință, Comisia pentru Situații Excepționale a decis să filtreze nominal 
pretendenții pentru scrutinul din 5 noiembrie. De elaborarea listei negre se vor ocupa 
atât poliția, cât și SIS, CNA și PG, după care aceasta va fi expediată autorității 
electorale”. Jurnalista mai afirmă că „Guvernarea a pierdut ieri o luptă cu deputații 
grupului Șor ca dis-de-dimineață să declanșeze alta”, fără a atribui cuiva aceste 
afirmații.   
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Jumătate (10) din știrile supuse monitorizării în perioada de raport s-au bazat pe surse 
diverse, oferind diferite perspective cu privire la subiectele abordate și asigurând 
pluralismul de opinie.  
 



            

TV8 a inclus în edițiile informative nouă materiale controversate, marea majoritate 
(șapte) asigurând dreptul la replică celor vizați. Una din cele două știri dezechilibrate 
se referă la creșterea numărului de cereri de ridicare a imunității parlamentare pentru 
nouă deputați. În știre se spune că „lider la acest capitol este oligarhul fugar Ilan Șor 
pe numele căruia legislativul a acceptat urmărirea penală de 13 ori”, menționându-se 
că din cei nouă  deputați care au rămas fără imunitate parlamentară, patru sunt din 
partea fostului Partid Șor. În știre nu se face trimitere și la opinia celor vizați. 
 
În cazul unei alte știri controversate, din data de 5 octombrie, despre „încă o tentativă 
eșuată pentru Marina Tauber”, TV8 a menționat că „autoritățile au refuzat repetat 
înregistrarea acesteia pentru cursa electorală de la Primăria Bălți, iar problema este 
că numele ei a fost trecut în lista celor 102 moldoveni care nu pot candida la alegerile 
locale”. TV8 a vorbit despre „lista neagră” apărută în baza deciziei Comisiei pentru 
Situații Excepționale, însă nu a inclus și opinia Marinei Tauber la subiect. 
 
Din perspectiva gender, majoritatea surselor din știrile difuzate de TV8 au fost bărbați 
- 61, femeile fiind citate de 18 ori.   

Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În știrile despre campania electorală, TV8 a utilizat un limbaj neutru, iar imaginile puse 
pe post au fost în corespundere cu normele deontologice. Totuși, în cazul știrilor care 
îl vizau pe Ilan Șor, TV8 a folosit de cel puțin 10 ori eticheta „fugarul Ilan Șor” sau 
„fugarul oligarh Ilan Șor”.  
 
Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 1-11 octombrie 2023, postul Pro TV Chișinău a difuzat 35 de subiecte cu 
caracter electoral direct sau indirect. În mare parte, materialele s-au regăsit la rubrica 
„Electorala 2023” și s-au referit la depunerea actelor de către candidați pentru 
înregistrarea în calitate de concurenți electorali la Consiliul Electoral de Circumscripție 
Chișinău, lansarea acestora în campania electorală, acțiuni electorale, informații 
oferite de CEC etc. Postul a realizat știri și despre decizia Curții Constituționale privind 
dreptul foștilor membri ai Partidului Șor de a candida în alegeri, însoțite de comentariile 
autorităților și a diferiților experți. De asemenea, au fost puse pe post și știri despre 
noile modificări la Codul Electoral votate de Parlament, care prevăd interdicții de a 
participa în alegeri în cazul membrilor partidelor declarate neconstituționale.   
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În perioada de raport, Pro TV Chișinău a oferit acces în știrile cu caracter electoral 
direct pentru 15 candidați în alegerile locale generale care au fost citați sau menționați. 
De cele mai multe apariții au beneficiat Marina Tauber (candidat independent/ulterior 
exclusă din cursă) - 3 ori, Lilian Carp (PAS) – 3 ori, Ion Ceban (MAN) – 2 ori, Diana 
Caraman (PCRM) – 2 ori, Ion Purice (PL) - 2 ori, Cristina Vulpe (Partidul Șansă) – 2 
ori, Alexandr Nesterovschi (Partidul Renaștere) - 2 ori, Andrei Donică (Mișcarea 
Profesioniștilor „Speranța-Nadejda”) – 2 ori. 
 
În general, în știrile monitorizate nu au fost identificate predilecții față de vreun candidat 
sau concurent electoral, postul reflectând, în mare parte, neutru activitatea acestora și 
procesul electoral. În câteva materiale s-a observat tendențiozitate la selecția 



            

informației,  candidați apărând în ipostaze defavorabile sau favorabile. De exemplu, în 
știrea despre lansarea în campanie a candidatului PSRM, Adrian Albu, s-a menționat 
că „șirul promisiunilor a fost lung, iar, în unele momente candidatul mai uita cuvintele, 
iar colegii o făceau pe sufleorii” (6 octombrie). În știrea despre lansarea în campanie a 
candidatei PCRM, Diana Caraman, s-a specificat că evenimentul de lansare „a fost 
întrerupt de un incident, vântul puternic a dat jos drapelele instalate în dreptul tribunei”, 
candidata apărând în imagine derutată (6 octombrie). În același buletin, în știrea 
despre lansarea candidatului PAS în campanie au fost inserate informații care îl 
favorizează. Pe lângă intervenția lui Lilian Carp a fost inclusă și declarația președintelui 
Parlamentului, Igor Grosu, președintele PAS, care afirmă că „avem nevoie de primari, 
de consilieri europeni, pro-europeni...vreau să-i aud pe candidați, sunt de acord cu 
mine?”, precum și salutul premierului Dorin Recean, prezent la eveniment: „Vreau să 
salut aici echipa Europaa...Iată eu am luat-o înaintea voastră. Repetăm, echipaa 
Europaa...Bravo de data asta!”. Ion Ceban, candidat MAN, a fost prezentat cu accente 
depreciative într-o știre despre acțiunile electorale ale mai multor candidați, în care se 
specifică că acesta „s-a lăudat cu un plan de dezvoltare a orașului” și că „a prezentat 
un power point cu viziunile sale despre dezvoltare a orașului pentru următorii 15 ani 
care nu conținea decât o poză și un titlu” (11 octombrie). 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Majoritatea știrilor analizate (27) nu au asigurat pluralismul de opinie, prezentând o 
singură perspectivă cu referire la subiectul abordat, iar în opt cazuri materialele au 
asigurat pluralismul de opinie. 
 
În perioada de raport, Pro TV Chișinău a avut trei materiale controversate, în toate fiind 
asigurat echilibrul surselor. 
 
Postul a asigurat un echilibru de gen relativ, oferind acces în știri unui număr de 37 de 
bărbați și 22 de femei. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
Limbajul utilizat în știrile electorale a fost, în general, neutru, cu excepția a șapte știri 
în care a fost folosită eticheta „fugarul Șor”. Este vorba despre materialele care i-au 
vizat pe reprezentanții Partidului Șansă și Partidului Renaștere sau cele care s-au 
referit la decizia Curții Constituționale și la noile modificări la Codul Electoral. Imaginile 
care au însoțit materialele electorale au respectat normele deontologice.   
 

Cinema 1 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de monitorizare 1-11 octombrie 2023, postul de televiziune Cinema 1 a 
inclus 33 de subiecte din domeniul electoral în edițiile buletinului din orele serii, pus pe 
post de luni până vineri. Majoritatea s-au regăsit în cadrul rubricii „Electorala 2023”.  

Subiectele au reflectat lansarea în campania electorală pentru alegerile locale 
generale a mai multor candidați și partide, prezentarea anumitor priorități și programe 
electorale ale candidaților, modificări ale Codului Electoral și poziția Comisiei de la 
Veneția privind aceste modificări, constatări ale Asociației Promo-LEX, declarații și 
acuzații făcute de unii candidați la funcția de primar al municipiului Chișinău etc. 



            

Cinema 1 a mai reflectat și conferința de presă a Inspectoratului General al Poliției 
privind o schemă de finanțare ilegală a unor formațiuni politice.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În perioada de monitorizare, în materialele difuzate de postul de televiziune Cinema 1 
nu au fost înregistrate abateri de la normele deontologice în măsură să ducă la  
distorsionarea realității. Postul a reflectat în știri 12 concurenți electorali, în mare parte 
neutru și echilibrat. Cele mai multe apariții i-au revenit lui Ion Ceban, actualul primar al 
municipiului Chișinău, care candidează la un nou mandat de edil din partea formațiunii 
MAN. Acesta a fost subiect de știre în șase materiale, în jumătate fiind vorba despre 
acuzații lansate fie de el, fie de alți candidați la adresa sa. Candidatul MAN mai apare 
felicitând profesorii cu ocazia zilei lor profesionale, în același context menționându-se 
despre faptul că municipalitatea a oferit cadrelor didactice premii bănești și diplome. 
Totodată, Cinema 1 a prezentat rezultatele unui sondaj realizat de compania iData și 
în care, între altele, se menționează că Ion Ceban este favorit la alegerile locale din 
acest an. La fel, într-o altă știre, este reflectată lansarea în campania electorală a lui 
Ion Ceban și a echipei sale. Ceilalți concurenți electorali au fost subiect de știre în câte 
unul sau două materiale. 
 
Pe lângă două știri privind participarea lui Lilian Carp, candidatul PAS, în campanie, 
Cinema 1 a mai difuzat două știri în care subiecți de știre au fost exponenții PAS. În 
una dintre acestea, sunt reflectate declarațiile deputatului PAS Vasile Grădinaru 
despre măsurile luate împotriva celor „care fac parte din grupările criminale”, în 
contextul modificărilor la Codul Electoral. Într-o altă știre sunt reflectate declarațiile lui 
Igor Grosu, președintele PAS, privind prioritățile formațiunii pentru alegerile locale 
generale. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În perioada de referință, Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea 
candidaților electorali și/sau partidelor politice în funcție de evenimentele electorale. 
De remarcat este faptul că, în perioada de monitorizare, Cinema 1 nu a reflectat 
implicarea în campania electorală a Partidului Șansă.  
 
În cea mai mare parte, în materialele cu caracter electoral direct difuzate în intervalul 
1-11 octombrie, Cinema 1 a inclus opinia unei singure surse și nu a oferit informații de 
context. Pluralismul de opinie a fost asigurat în trei știri privind modificările la Codul 
Electoral. Totuși, în aceste știri nu au fost incluse părerile politicienilor vizați de aceste 
modificări.   
 
Cinema 1 a difuzat 11 știri care fie au avut caracter acuzator la adresa autorităților 
publice locale și a lui Ion Ceban, fie au conținut acuzații lansate de Ion Ceban la adresa 
autorităților centrale. În cazul a șapte știri a fost asigurat dreptul la replică, iar patru 
materiale au fost dezechilibrate. Dreptul la replică a lipsit într-o știre în care Ruslan 
Codreanu (Blocul Electoral „Ruslan Codreanu”) este citat cu o acuzație la adresa 
autorităților municipale - „din banii noștri se plătește cel mai scump pavaj, cele mai 
scumpe autobuze”, precum și într-o știre în care politicianul spune că Primăria mun. 
Chișinău este în prag de faliment. Dreptul la replică lipsește și în știrea în care Vasile 
Grădinaru, deputatul PAS, vorbește despre războiul de pe arena politică și măsurile 
întreprinse împotriva celor „care fac parte din grupările criminale și nu au treabă cu 
democrația, și nu au treabă cu guvernarea Republicii Moldova și nu ar trebui să aibă, 
să rămână acolo, în gruparea criminală, până intră la pușcărie”, dar și în știrea privind 



            

schema de finanțare ilegală a unor formațiuni politice, deși Cinema 1 nu precizează la 
cine se referă sursele.   
 
Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul a dat prioritate surselor 
de sex masculin (35), în detrimentul surselor de sex feminin (9), fapt ce poate fi explicat 
prin includerea în buletine a materialelor cu caracter electoral direct, candidații fiind în 
majoritate bărbați. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

Cinema 1 nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa concurenților electorali în știrile 

difuzate. În ceea ce privește imaginile, acestea au fost neutre și au respectat 

standardele etice și profesionale. 

ITV 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada de raport, postul de televiziune ITV a difuzat în principalul buletin de ştiri 
al zilei, de limbă rusă, 43 de știri și/sau reportaje relevante prezentei monitorizări, dintre 
care 41 de știri au fost incluse în rubrica „Electorala”.  
 
Acestea au vizat preponderent procesul electoral, lansarea în campanie a 
concurenților electorali, prioritățile programelor electorale ale candidaților. De 
asemenea, ITV a reflectat modificările făcute la Codul Electoral ce prevedeau 
restricționarea participării în cursa electorală a foștilor membri ai Partidului Politic Șor, 
interzis prin lege, a informat despre decizia CC pe marginea acestora, reacțiile 
Comisiei de la Veneția, precum și opiniile unor politicieni, juriști și candidați electorali 
la acest subiect. Două știri au fost prezentate în afara rubricii electorale - subiectul 
privind decizia CC și subiectul privind lista persoanelor identificate de instituțiile statului 
care vor fi private de dreptul de a candida în alegerile locale.  
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 
 
În majoritatea știrilor relevante prezentei monitorizări informația a fost prezentată 
părtinitor, reprezentanții și candidații Partidului Renaștere și ai Partidului Șansă fiind 
reflectați pe larg, preponderent în lumină pozitivă. S-a pus accent pe știrile cu și despre 
candidații electorali ai Partidului Renaștere - Vasile Bolea, Alexandr Nesterovschi și 
Irina Lozovan, și a Partidului Șansă – Cristina Vulpe, știri cu prezența acestora fiind 
inserate în fiecare buletin informativ monitorizat. Ca și timp de emisie, materialele  
respective au fost mai extinse, au inclus mai multe detalii și informație de context. În 
cazul celorlalți candidați știrile s-au rezumat fie la prezentarea informației de la 
conferințele de presă, fie la inserarea opiniilor unor candidați față de acțiunile PAS 
și/sau ale guvernării.  
 
O abatere, la limita publicității electorale directe în favoarea Partidului Renaștere, a 
fost identificată în buletinul informativ din 9 octombrie în știrea despre conferința de 
presă a reprezentanților Partidului Renaștere, care au vorbit despre „presiunea fără 
precedent la care este supusă formațiunea din partea PAS și a guvernării”. În cadrul 
știrii respective, jurnaliștii ITV au accentuat că: „Partidul a deschis conturi bancare și a 
solicitat alegătorilor să doneze pentru susținerea partidului în alegeri. Detalii despre 



            

acestea pot fi găsite pe pagina web a Partidului, dar și pe contul Partidului de 
Telegram”. 
 
Sub aspect deontologic, ITV a admis în una din știrile din 4 octombrie intitulată „Reacția 
politologilor și juriștilor” – un caz de generalizare, menționând că „Alegerile deja au 
fost falsificate. Guvernarea șantajează opoziția prin instituțiile de stat pe care le 
controlează... Așa spun juriștii, politologii comentează deciziile...”. 
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada de raport, ITV a menţionat şi citat în ştirile electorale 18 candidați la funcţia 
de primar și consilier pentru municipiul Chișinău, municipiul Bălți, orașul Ocnița și 
municipiul Comrat. Candidații Partidului Șansă și cei ai Partidului Renaștere au fost 
citați în câte cinci știri, cei ai PAS - două știri, iar ceilalți – au fost citați în câte o știre 
fiecare.    
 
Cu referire la corectitudinea și echilibrul surselor, acesta a fost asigurat în toate știrile 
conflictuale, care au lansat acuzații la adresa unor concurenți electorali sau politicieni. 
În toate cele șase știri conflictuale, fie a fost inclusă opinia părții acuzate, fie s-a 
menționat clar că jurnaliștii au încercat să o afle.  
 
Din perspectiva asigurării egalității de gen, balanța a fost înclinată în favoarea 
bărbaților, care au fost citați de 45 de ori, faţă de 15 surse femei.  
 
Limbajul şi imaginile video utilizate 
 
Limbajul utilizat de ITV în ştirile cu caracter electoral a fost neutru, caracteristic știrilor. 
Imaginile video difuzate au corespuns normelor deontologice și legale. 
 

Orizont TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de monitorizare, în edițiile principalului buletin al zilei, difuzat de luni până 
vineri, Orizont TV a pus pe post 52 de subiecte din domeniul electoral. Toate s-au 
regăsit la rubrica „Electorala 2023”.  

Materialele au reflectat înregistrarea în cursa electorală și lansarea în campania pentru 
alegerile locale generale a mai multor concurenți electorali; decizia Curții 
Constituționale prin care s-a declarat neconstituțional articolul din Codul Electoral ce 
interzicea exponenților Partidului Șor, scos în afara legii, să participe la alegeri; 
modificări ale legislației electorale și reacțiile ce au urmat; percheziții la domiciliul mai 
multor activiști și lideri locali ai formațiunilor politice Renaștere și Șansă; plângerea 
depusă la Procuratură de Ilan Șor prin care a cerut tragerea Arinei Spătaru, președinta 
ALDE, la răspundere penală; situația de „sărăcie și devastare” din satul Chirca, raionul 
Anenii Noi; sesizări depuse la Comisia Electorală Centrală etc. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de referință, Orizont TV a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea 
candidaților electorali și/sau partidelor politice în funcție de evenimentele electorale. 
Postul a reflectat în total 17 candidați și concurenți electorali, acordând prioritate 



            

reprezentanților Partidului Renaștere și Partidului Șansă, care au fost vizați în total în 
opt materiale. Ceilalți concurenți au fost citați/menționați de 1-3 ori.  
 
Totodată, Orizont TV a acordat spațiu extins fostului Partid Politic Șor și exponenților 
acestuia. Astfel, postul a reflectat în 14 știri tentativa Marinei Tauber de a candida 
independent la funcția de primar al mun. Bălți și refuzul autoritățile electorale de a o 
înregistra în cursă, decizia Curții Constituționale prin care a fost suspendat articolul din 
Codul Electoral ce interzicea reprezentanților Partidului Șor, declarat neconstituțional 
în iunie 2023, să participe la alegeri, precum și imediatele modificări la legislația 
electorală care au readus restricții pentru exponenții acestei formațiuni de a candida. 
Într-o știre extinsă (6 min. 57 sec.), Orizont TV a relatat despre plângerea depusă de 
Ilan Șor la Procuratură pentru a o trage la răspundere penală pe Arina Spătaru, 
președinta ALDE. Felul în care a fost abordată cea de-a doua parte a materialului prin 
care se analizează parcursul partidului condus de politiciană denotă părtinire din 
partea autorilor știrii. De exemplu, jurnaliștii nu au amintit că Ilan Șor este liderul 
formațiunii declarate neconstituționale.  
 
În alte cinci știri, Orizont TV a reflectat implicarea în campania electorală a Partidului 
Șansă, inclusiv a Cristinei Vulpe, despre care jurnaliștii Orizont TV menționează că 
este profesoară de limba română „pe care i-a predat-o și lui Ilan Șor”. În aceste 
materiale a putut fi urmărită o anumită doză de părtinire. În prima știre, jurnaliștii au 
însoțit-o pe Cristina Vulpe la CEC în momentul în care a depus actele pentru a fi 
înregistrată în calitate de concurentă. În același material, Orizont TV difuzează imagini 
din fața sediului Primăriei municipiului Chișinău și anunță: „Alături de Cristina Vulpe au 
fost nu doar colegii din Partidul Șansă, ci și susținători ai formațiunii politice”. Imaginile 
sunt însoțite de o ambianță în care reprezentanta formațiunii este aplaudată. Urmează 
vocea unei femei care susține: „Tinerii cred în ea, vârstnicii la fel. Toată familia mea o 
susține, o iubim, o respectăm. Deși este candidat relativ nou, deocamdată o cunosc 
puțini, dar încă o să auziți de ea”. 
 
Părtinitor poate fi considerat și materialul în care Cristina Vulpe oferă o declarație 
despre starea curților din municipiul Chișinău. Jurnaliștii au însoțit-o într-o curte a unui 
bloc de locuit din sectorul Buiucani pentru a o filma pe fundalul unei curți care, potrivit 
Cristinei Vulpe, este într-o stare dezastruoasă. De remarcat este însă faptul că 
microfonul care apare în imagini nu are însemnele Orizont TV sau ale unei alte redacții, 
iar postul de televiziune nu precizează dacă aceste declarații ar fi fost făcute pentru o 
altă instituție de presă. Părtinitoare a fost abordarea Orizont TV și în buletinul difuzat 
pe 11 octombrie. În cadrul rubricii „Electorala 2023”, postul de televiziune relatează 
despre „sărăcia și devastarea” din satul Chirca, raionul Anenii Noi, condus de un 
exponent al PSRM. Un bărbat care este prezentat drept locuitor al satului Chirca este 
citat cu următoarea afirmație: „Să facă să fie bine pentru sat, așa cum au făcut la Orhei 
pentru copii și pentru adulți, să facă așa ca și prețurile pentru produsele alimentare să 
scadă.” 
 
La finalul buletinului, Orizont TV a pus pe post un material în care subiect de știre este 
candidatul Partidului Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, Sergiu Pîslaru, și care „a 
remarcat că în ultimii ani municipiul Orhei s-a schimbat simțitor și a subliniat că acest 
proces trebuie să continue”. Și în acest caz, declarațiile au fost făcute în lipsa unui 
eveniment electoral, microfonul care apare în imagini nu are însemnele Orizont TV sau 
ale unei alte redacții, iar postul de televiziune nu precizează dacă aceste declarații ar 
fi fost făcute pentru o altă instituție de presă. 
 



            

 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În majoritatea materialelor relevante - 20 de știri - a fost asigurat pluralismul de opinii, 
știrile incluzând diverse opinii și prezentând informații de context.  
 
Toate cele 26 de subiecte controversate au fost echilibrate prin oferirea dreptului la 
replică și/sau prin citarea persoanelor/instituțiilor vizate de subiecții știrilor.   
 
Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul a dat prioritate surselor 
de sex masculin (70), în defavoarea celor de sex feminin (31), majoritatea candidaților 
înscriși în campania electorală pentru alegerile locale generale fiind bărbați. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

Orizont TV nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa concurenților electorali în știrile 

difuzate. Imaginile utilizate au fost neutre, conform normelor etice și profesionale. 

Vocea Basarabiei TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, postul de televiziune Vocea Basarabiei a difuzat în buletinul serii 
20 de știri relevante prezentei monitorizări, dintre care 12 cu caracter electoral indirect. 
Acestea au inclus subiecte privind Programul „Spor pentru Moldova” și reacția 
profesorilor vizavi de acest subiect, viziuni ale exponenților Parlamentului privind 
viitorul european al Republicii Moldova, opinii ale liderilor europeni privind rolul 
președintei Sandu în integrarea europeană etc. Alte opt știri au fost incluse în rubrica 
electorală, vizând preponderent procesul electoral și debutul campaniei electorale, 
inclusiv lansarea în campanie a primilor concurenți electorali și înregistrarea altor 
candidați în cursa electorală. Două din buletine nu au inserat nicio știre cu tentă 
electorală.   

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 

Majoritatea știrilor relevante puse pe post de Vocea Basarabiei TV în perioada de 
raport au fost imparțiale și obiective, protagoniștii beneficiind de spațiu relativ egal. În 
știrile cu tentă electorală directă sau indirectă au fost citați reprezentanții a cinci 
concurenți – PAS (3 ori), PSRM, PCRM, Partidul Șansa și Partidul Renaștere – câte o 
dată. Postul a menționat în știri și alți candidați electorali înscriși în cursa pentru 
Primăria Chișinău și pentru alte localități din republică. 

Vocea Basarabiei TV a difuzat în total patru știri de campanie în buletinele 
monitorizate. Este vorba despre concurenții electorali pentru Primăria Chișinău Lilian 
Carp (PAS), Adrian Albu (PSRM) și Diana Caraman (PCRM), și despre PAS, al cărui 
președinte Igor Grosu, care a prezentat informații despre numărul de candidați și 
angajamentele asumate de PAS în campania pentru alegerile locale generale din 5 
noiembrie 2023.  

De notat că o parte din materialele cu caracter electoral indirect au fost în măsură să-
i pună în lumină pozitivă, dar și negativă pe reprezentanții administrației publice 
centrale și, respectiv, pe concurenții PAS în campania electorală. Astfel, știrile privind 
Programul „Spor pentru Moldova” (3) în care s-a vorbit despre creșterea salariilor și 
oferirea de indemnizații unice anumitor categorii ale populației, alături de materialele 



            

în care reprezentanții APC vorbesc despre lupta cu corupția și integrarea europeană 
(3) au fost favorabile exponenților PAS prin transferul de imagine pozitivă. În același 
timp, unele știri privind reacțiile profesorilor față de acest program, dar și materialele 
de problemă despre situația precară în care se află anumite categorii ale populației (5), 
au fost defavorabile pentru PAS. 

 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Majoritatea știrilor analizate au citat preponderent o singură sursă de informație, fără 
a fi asigurat pluralismul de opinie. 
 
Dintre cele șapte știri de conflict, în șase a fost asigurat dreptul la replică, iar în una 
echilibrul a fost asigurat parțial. Astfel, în știrea din buletinul din 4 octombrie care 
informează despre decizia Parlamentului de a introduce în Codul Electoral restricții 
individuale pentru anumite categorii de persoane de a candida în alegeri, este citat 
direct Igor Grosu, președintele Parlamentului, și Vlad Bătrîncea, BCS, fără a fi incluse 
și opinii ale persoanelor afectate direct de această decizie.    
 
În știrile difuzate de postul Vocea Basarabiei TV a fost asigurat echilibrul de gen, 22 
dintre surse fiind femei și 28 - bărbați. Rata mare a surselor de sex feminin se explică 
prin prezența acestora în materiale de gen Vox Populi. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În știrile analizate, Vocea Basarabiei TV a utilizat un limbaj neutru, caracteristic știrilor. 
Imaginile video care au ilustrat reportajele au corespuns normelor legale și 
deontologice. 
  
Exclusiv TV  

Implicarea în campania electorală  

În perioada de raport, Exclusiv TV a difuzat șase subiecte cu caracter electoral direct 
și indirect. Știrile s-au referit la noile modificări la Codul Electoral votate de Parlament, 
după decizia Curți Constituționale, la perchezițiile care au vizat activiști ai unor partide 
politice, suspectați de spălare de bani și finanțarea ilegală a formațiunilor. O singură 
știre a oferit informații despre candidații admiși în cursa electorală pentru Primăria 
Chișinău.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În materiale relevante prezentei monitorizări au fost respectate criteriile de 
imparțialitate și obiectivitate. Dat fiind numărul mic de materiale cu caracter electoral, 
în perioada monitorizată nu au fost identificate tendințe de favorizare sau defavorizare 
a candidaților electorali.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada monitorizată, Exclusiv TV i-a citat și menționat în știrile cu caracter electoral 
indirect pe următorii candidați: Marina Tauber (candidat independent/ulterior exclusă 
din cursă) - două ori, Lilian Carp (PAS) - o dată, Arina Spătaru (ALDE) - o dată, Partidul 
Șansă - o dată și Partidul Renaștere - o dată. 



            

Edițiile de știri monitorizate au conținut două materiale controversate. Unul s-a referit 
la finanțarea ilegală a partidelor (3 octombrie), iar altul - la noile modificări la Codul 
Electoral votate de către Parlament (4 octombrie), ambele fiind echilibrate. 
 
În știrile monitorizate a fost asigurat echilibrul de gen, fiind citați direct șase bărbați și 
șase femei.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În cadrul știrilor cu caracter electoral direct sau indirect, Exclusiv TV a utilizat un limbaj 
neutru. Imaginile puse pe post au fost în corespundere cu normele deontologice.  
 
CONCLUZII GENERALE 
 
În perioada 1-11 octombrie 2023, în reflectarea campaniei electorale de către 10 
posturi TV monitorizate au fost înregistrate următoarele tendințe generale:  

 
• Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat scrutinul corect și echidistant,  

oferind acces egal în știri majorității concurenților electorali, fără a favoriza sau 
defavoriza evident vreunul dintre ei. 

• Postul TVR Moldova a oferit spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților 
electorali, pe care i-a reflectat echilibrat și nepărtinitor, cu excepția partidelor 
Șansă și Renaștere prezentați mai mult în lumină ușor negativă. 

• Jurnal TV a reflectat obiectiv și nepărtinitor campania electorală, acoperind 
activitățile majorității concurenților electorali, pe care i-a tratat egal și 
nepărtinitor.      

• Postul Pro TV Chișinău a reflectat neutru activitățile majorității concurenților 
electorali, fără abateri grave de la prevederile deontologice și fără a-i pune în 
lumină pozitivă sau negativă. 

• TV 8 s-a implicat sporadic în reflectarea campaniei electorale, oferind acces în 
știri unui număr limitat de concurenți electorali. Materialele electorale au fost 
imparțiale și nu au favorizat vreun concurent electoral în detrimentul altuia.       

• Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea candidaților și 
concurenților electorali în funcție de evenimentele electorale. Cinema 1 l-a 
favorizat ușor pe Ion Ceban prin materialele difuzate în perioada de 
monitorizare.  

• ITV a reflectat evenimentele cu implicarea majorității concurenților electorali,  
favorizând în mod evident candidații Partidului Șansă și pe cei ai Partidului 
Renaștere prin maniera tendențioasă de prezentare. 

• Orizont TV a favorizat Partidul Șansă prin numărul mare de materiale în care 
reprezentanții acestei formațiuni au fost subiecți de știre și prin atitudinea 
părtinitoare în reflectarea activităților candidatei partidului la funcția de primar al 
municipiului Chișinău.  

• Vocea Basarabiei TV a oferit acces în știri unui număr mic de concurenți 
electorali, reflectând campania neutru, fără a fi observată tendințe de favorizare 
sau defavorizare a concurenților.   

• Exclusiv TV nu a reflectat subiectele cu caracter electoral direct și respectiv nu 
a oferit acces în știri concurenților electorali.   
 

 
 
 



            

 
RECOMANDĂRI 
 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie 
conformă cu normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii.  
– Să asigure pluralismul şi diversitatea de opinie, prin includerea în știri a 

mai multor perspective cu privire la subiectul reflectat.  
– Să ofere dreptul la replică tuturor părților vizate în cazurile de conflict. 
– Să promoveze egalitate de gen prin citarea mai multor surse de sex 

feminin.  

• Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se 
autosesiza și a evalua dacă posturile de televiziune monitorizate au respectat 
dreptul cetățenilor la o informare completă, obiectivă şi veridică și dreptul 
concurenților electorali de a avea acces egal la mass-media. 

• În cazul constatării abaterilor de la prevederile legale, Consiliul Audiovizualului 
să aplice sancţiuni proporţionale frecvenţei şi gradului încălcărilor admise. 

 

 

 

 


