
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale  

 
Raport nr.5 

21 octombrie – 2 noiembrie 2019 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-

Europene, din resursele acordate de Suedia, și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare 

Internațională (USAID) și al UKAID.  
Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor. 

 



            

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților 
electorali la mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot 
afecta performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi 
publicului informații veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 20 septembrie – 2 noiembrie 2019 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și 
rusă; 

Publika TV (17.00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 
Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 
NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile 
română și rusă; 
RTR Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă 
și română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă; 
Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și 

rusă. 
Televiziunea Centrală (20:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba 

română și rusă.  
 

 
2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare 
post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. 
Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina 
dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni 
politice. Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 
obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective 
și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența 
elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de 
prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza 



            

minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea intereselor 
anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în 
special când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. 
De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri 
diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ 
sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile 
manipulate astfel, încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne 
de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. 
Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci 
când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, 
dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul.  
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1  

Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 21 octombrie – 2 noiembrie 2019, postul public de televiziune a realizat 47 
de știri și/sau reportaje despre campania electorală pentru alegerile locale generale. 
Majoritatea acestora s-au regăsit în rubrica electorală „Alegeri locale generale 2019”. 
Subiectele materialelor s-au referit la rezultatele primului tur de alegeri, declarații și 
opinii ale concurenților electorali despre primul tur, rapoartele și constatările 
organizațiilor care au monitorizat procesul electoral, detalii despre prioritățile 
candidaților care au rămas în cursă în turul doi de scrutin, precum și informații despre 
procesul electoral prezentate de CEC. Marea majoritate a știrilor analizate s-au referit 
la campania electorală din turul doi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău.  
Moldova 1 a difuzat și o știre cu caracter electoral indirect, care nu a fost inclusă în 
rubrica tematică, despre participarea președintelui Igor Dodon la o emisiune de la 
postul public de televiziune, în care acesta a vorbit despre situația generală din țară și 
a menționat că „după alegerile locale va fi trasă linia și posibil resetată alianța”. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Știrile și reportajele puse pe post de Moldova 1, atât cele cu caracter direct, cât și 
indirect, au respectat principiile neutralității, echidistanței, obiectivității și imparțialității. 
În general, nu au fost identificate atitudini preferențiale pentru anumiți concurenți 
electorali. 
 
Materialele cu caracter electoral au avut aproximativ același format, fiecărui concurent 
electoral fiindu-i asigurat acces egal în știri. Declarațiile concurenților au fost de cele 
mai multe ori citate direct și în foarte puține cazuri parafrazate (5). Concurenții 
electorali au fost reflectați echidistant, aceștia fiind citați direct sau indirect sau 
menționați în știrile de referință  fără a fi favorizați unul în detrimentul altuia.  



            

 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În majoritatea știrilor cu referire la campania pentru funcția de primar al municipiului 
Chișinău, Moldova 1 i-a menționat pe ambii concurenți electorali – Andrei Năstase, 
Blocul ACUM/PPDA/PAS, și Ion Ceban, PSRM, cu excepția știrilor în care aceștia își 
prezentau prioritățile din programul electoral în cadrul unor conferințe de presă. Astfel, 
Andrei Năstase a fost sursă de știri sau menționat de 14 ori, iar Ion Ceban – de 12 ori. 
Totodată, Moldova 1 a citat/menționat și alți candidați electorali care au participat în 
primul tur al alegerilor locale pentru Primăria Chișinău, precum și pe unii din alte 
localități decât municipiul Chișinău.   
 
În total, Moldova 1 a difuzat 6 știri de conflict, în majoritatea (5) fiind asigurat echilibrul 
acestora. Două materiale i-au vizat pe Ion Ceban și Andrei Năstase și acuzațiile care 
și le-au adus aceștia reciproc (28 și 29 octombrie). Două știri au vizat acuzațiile PDM 
în adresa ACUM/PPDA/PAS, potrivit cărora, cei din urmă ar pune presiune pe primarii 
PDM să adere la Blocul ACUM (24 și 25 octombrie). O altă știre despre runda de 
dezbateri electorale din 23 octombrie vorbea despre „PAS care încă nu a luat o decizie 
privind crearea coalițiilor în regiuni cu PSRM”, decizie pe care „partidele de opoziție și 
extra-parlamentare o critică dur”. În toate aceste cazuri, Moldova 1 a asigurat dreptul 
la replică celor vizați/acuzați. În una din știri însă, despre participarea președintelui 
Dodon la o emisiune de la postul public de televiziune, acesta a menționat despre 
tensiunile din cadrul alianței PSRM-ACUM și că acestea ar fi apărut din cauza unor 
lideri ACUM/PPDA/PAS, care ar  destabiliza coaliția (31 octombrie). În acest caz, 
pentru a echilibra știrea, Moldova 1 avea misiunea de a solicita opinia reprezentanților 
ACUM, ceea ce nu s-a întâmplat.  
 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de Moldova 1 au fost bărbați – 44, femeile fiind 
citate de trei ori mai rar – în 14 cazuri. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În cadrul știrilor despre campania electorală, Moldova 1 a utilizat un limbaj neutru, 
caracteristic știrilor. În cazul imaginilor video utilizate și puse pe post, acestea au  
corespuns normelor deontologice. 
  
Prime TV 

Implicarea în campania electorală  

În cele două săptămâni ale turului doi de scrutin, Prime TV a difuzat 39 de subiecte 
electorale în cadrul principalului buletin de știri al zilei. În primele două zile de după 
alegerile din 20 octombrie nu a existat rubrică electorală. Din 23 octombrie, toate 
subiectele care aveau legătură cu rezultatul alegerilor și cu pregătirile pentru turul al 
doilea au fost incluse în rubrica „Alegeri locale generale 2019”. Din cele 39 de știri, una 
s-a referit la rezultatul alegerii deputaților, iar alta – la faptul că Ruslan Codreanu, 
candidatul independent neînregistrat în cursa electorală, va depune o plângere la 
CEDO.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În prima știre în care a prezentat rezultatele alegerilor jurnaliștii postului au enumerat 
toți candidații și scorurile obținute de aceștia. Ulterior, postul a manifestat o anumită 



            

predilecție pentru subiectele legate de Partidul Democrat și scorul electoral obținut de 
această formațiune la 20 octombrie, rezultatele fiind prezentate într-o lumină exclusiv 
pozitivă (6 știri). Postul a favorizat această formațiune și prin titluri : „PDM a învins 
detașat la Nisporeni” (28 octombrie), „Pregătiți să revină la guvernare” (25 octombrie). 
În știrea din 25 octombrie, în care se spune că Pavel Filip a convocat primarii, se aduc 
acuzații de șantaj guvernării, însă nu există reacția acesteia.  

Prezentarea părtinitoare a reprezentanților Partidului Democrat s-a constatat și prin 
abordare. În știrea din 29 octombrie despre rezultatul votului în satele de baștină ale 
liderilor politici, reporterul afirmă: „Unii săteni au spus că nu au votat un candidat al 
Blocului ACUM întrucât liderul PPDA, Andrei Năstase, nu ar fi făcut nimic pentru 
localitatea în care s-a născut”. A urmat un fragment din discuția jurnalistului cu un 
sătean, care spune același lucru: că Andrei Năstase nu a făcut nimic pentru sat. 
Imediat urmează textul reporterului: „În schimb, în localitatea de baștină a președintelui 
Partidului Democrat din Moldova, Pavel Filip, învingător a ieșit un democrat” – acest 
contrast arată intenția jurnalistului de a-l prezenta pe liderul PPDA, care era, la acel 
moment, candidat la Primăria Chișinău, drept o persoană lipsită de susținere. 
Abordarea este manipulatoare, inclusiv din cauză că nu a existat cel puțin un echilibru 
la acuzațiile că Năstase nu a făcut nimic pentru sat. Dacă ar fi urmărit să asigure un 
echilibru, jurnalistul ar fi intervievat și susținători ai lui A. Năstase și ai Blocului ACUM 
din localitatea respectivă.  

Din cele 37 de știri electorale, 17 i-au vizat, direct sau indirect, pe candidații Andrei 
Năstase și Ion Ceban. Dintre aceste subiecte, în doar unul Ion Ceban a apărut în 
lumină negativă (știrea din 29 octombrie în care liderul comuniștilor, Vladimir Voronin, 
îi caracterizează negativ pe ambii candidați), iar în alte 10 – în context neutru (4) sau 
pozitiv (6). Andrei Năstase a apărut în context negativ în 7 știri, iar în context neutru 
sau pozitiv – de câte 3 ori.   

În unele cazuri, în textele jurnaliștilor a existat limbaj apreciativ la adresa concurenților. 
De exemplu, în știrea despre cine a învins la parlamentare (21 octombrie), despre trei 
din cei patru deputați aleși s-au spus lucruri neutre, cum ar fi ce meserie au, iar despre 
Vasile Năstase, reprezentant al Blocului ACUM/PPDA/PAS, reportera a spus în direct: 
„Vasile Andrei Năstase este cunoscut pentru ieșirile sale violente. Anterior, în cadrul 
unor evenimente publice organizate de PPDA, Năstase și-a permis să agreseze 
jurnaliștii incomozi. De asemenea, în campania electorală Năstase a promis că 
dosarele deținuților din penitenciarul cu nr. 13 vor fi revizuite”. Astfel, a fost vizibilă 
intenția de a prezenta candidatul ACUM într-o lumină negativă. În contrast, despre 
candidatul PDM, Ghenadie Verdeș, s-a spus doar că acesta a învins dintre 7 candidați 
și a acumulat în jur de 13 mii de voturi pe circumscripția Nisporeni.  

La fel, a fost atestată o frază tendențioasă în textul reporterilor și la adresa candidatului 
socialiștilor, Ion Ceban: „Nu a reușit CEC să anunțe încă rezultatele finale ale primului 
tur că Ion Ceban, candidatul socialiștilor, a și început campania electorală pentru 
bătălia finală. Socialistul se vede deja și primar al capitalei și le-a propus două funcții 
de viceprimari și trei de pretori celor din blocul ACUM în schimbul unei coaliții în 
Consiliul Municipal Chisinău” (21 octombrie) și una la adresa lui Andrei Năstase: 
„Acesta nu a avut însă răbdare să asculte opiniile trecătorilor” – în știrea din 1 
noiembrie despre cum s-au promovat candidații la Primăria capitalei.  

De o manieră manipulatoare a fost realizat un subiect (24 octombrie), în care se anunță 
că soția candidatului Andrei Năstase a declarat că nu se simte în siguranță in 
Republica Moldova. Textul jurnalistului: ”Soția lui Andrei Năstase, Angela, spune că ar 
vrea să revină acasă din Germania, unde este stabilită de mai mulți ani cu cei trei copii, 



            

dar nu se simte în siguranță în Republica Moldova, asta chiar daca soțul său este 
ministru degrevat de Interne, iar cumătrul său, Gheorghe Balan, este șef interimar al 
Inspectoratului General al Poliției și are toate pârghiile ca să asigure securitatea 
cetățenilor”. În aceeași știre se mai spune: „Spre deosebire de familia Năstase, 
locuitorii capitalei spun că se simt în siguranță în Chisinău”, ceea ce denotă o abordare 
tendențioasă.  

Un dezechilibru de abordare s-a atestat la 28 octombrie, într-un subiect despre 
promisiunile candidaților Năstase și Ceban. Cu titlul pe ecran „Se întrec în promisiuni”, 
postul a prezentat 2 secvențe (una de 10 și alta de 24 de secunde) din promisiunile lui 
Andrei Năstase: se va ocupa de atragerea fondurilor străine, inclusiv pentru rezolvarea 
problemei traficului în capitală, și 3 secvențe de la Ion Ceban (una de 28 de secunde, 
și alte două de câte 7 secunde), în care acesta spune că nu va admite majorarea 
prețului la călătoriile în transportul public, va veni cu un supliment la pensie, va 
continua programul Prima Casă. Astfel, în timp ce de la Andrei Năstase au fost alese 
doar mesaje în care spune că e nevoie de finanțare externă, altfel nu va fi posibil de 
realizat cele promise (asta i-ar arăta, într-o anumită măsură, neputința de a conta pe 
forțele proprii), de la Ion Ceban au fost alese promisiuni care ar arăta grija față de 
locuitorii orașului, ceea ce reprezintă un dezechilibru de abordare.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Din cele 37 de știri, 11 au fost conflictuale. Ele s-au referit atât la acuzațiile aduse de 
PDM guvernării, cât și la diverse fapte din campania electorală a candidaților Andrei 
Năstase și Ion Ceban. În 3 din aceste știri nu a existat un echilibru al surselor. Exemple:  
în știrea din 23 octombrie în care se spune că CA a analizat comportamentul Prime 
TV sub aspectul neasigurării dreptului la replică al unor politicieni, jurnaliștii au amintit 
despre faptul că unii politicieni nu răspund la telefon când sunt căutați să dea replică 
și au menționat că Andrei Năstase a fost inclus în lista „Inamicii presei” de către ONG-
urile de media. Jurnaliștii nu au inclus însă și comentariul lui Andrei Năstase asupra 
acestui fapt. Într-o altă știre, din 25 octombrie, în care guvernarea a fost acuzată că 
pune presiune pe primarii PDM, nu a existat reacția guvernării.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost, în cele două săptămâni de 
monitorizare, net în favoarea bărbaților (86 de bărbați versus 24 femei). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de Prime TV în știrile monitorizate a fost neutru, cu micile excepții de 
abordare apreciativă, expuse mai sus. Imaginile au fost corecte, fără a se recurge la 
tertipuri de montaj. Nu au fost folosite etichete.  

Publika TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, postul de televiziune Publika TV a difuzat în principalul buletin 
de ştiri al zilei 36 de știri relevante prezentei monitorizări, dintre care 18 au fost 
prezentate în afara rubricii „Alegeri locale generale 2019”. Acestea s-au referit la 
rezultatele alegerilor de la Chișinău, după primul tur, la  componența Consiliului 
Municipal Chișinău, la rezultatele înregistrate de candidații PDM în toată republica. 
Alte 18 știri au fost incluse în rubrica electorală, vizând preponderent procesul electoral 
și campania pentru turul doi de scrutin etc.  



            

Din numărul total de ştiri analizate, 18 au vizat alegerile locale din Chişinău, 17 - 
alegerile locale generale din republică și rezultatele lor, iar o știre s-a referit la  
rezultatelor alegerilor parlamentare noi.  

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 

În aceste două săptămâni de raport a fost vizibil faptul că, în majoritatea știrilor cu tentă 
electorală, informația avea un caracter tendențios, mai mulți reprezentanți ai Blocului 
ACUM/PPDA/PAS fiind prezentați în calitate de perdanți în alegerile locale generale, 
în timp ce candidații din partea PDM au fost prezentați de fiecare dată drept învingători 
în primul tur al alegerilor locale generale 2019. 

Publika TV a informat în șase știri despre faptul că „ PDM are cei mai mulți primari din 
primul tur”, „PDM  este pe primul loc după primării”, că PDM a înregistrat „191 de victorii 
în toată țara” etc.  Postul a pus accentul pe faptul că reprezentanții PDM au înregistrat 
victorii în satele lor de baștină, în timp ce liderii Blocului ACUM nu au reușit acest lucru: 
„în satele de baștină ale lui Năstase, Sandu, concurenții ACUM au câștigat puține 
voturi, fiind întrecuți de reprezentanții altor partide sau de candidați independenți” (22 
octombrie).  

Cu referire la turul doi de scrutin pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, 
postul l-a prezentat pe candidatul Blocului ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, mai 
mult în context negativ – 8.  Andrei Năstase a fost vizat negativ în știrea despre soția 
sa, care în ziua alegerilor locale generale din 20 octombrie ar fi spus că „nu se simte 
în siguranță la Chișinău”. Această știre,  difuzată pe 24 octombrie, are un caracter 
tendențios, fiind evident amestecul faptelor cu opiniile, menționându-se că soția lui 
Andrei Năstase nu se simte în siguranță la Chișinău în timp ce „cumătrul ei, Gh. Bălan, 
este șef interimar al Inspectoratului General de Poliție”. 

Într-o altă știre, din 28 octombrie, „Programe doar pe hârtie”, promisiunile electorale 
ale lui Andrei Năstase sunt puse la îndoială, menționându-se că acesta nu va putea 
soluționa toate problemele fără bani din exterior. Pe de altă parte, în aceeași știre, Ion 
Ceban este arătat în lumină pozitivă: „Ceban are și alte soluții. El vine cu un ajutor 
pentru pensionari, adăugarea sumei de 100 de lei lunar la pensia pe care o au”. 

În ultima zi de campanie, Publika TV a difuzat o știre prin care ia în derâdere acțiunile 
lui Andrei Năstase, care a făcut agitație electorală în Chișinău. În imagini apare 
Năstase care invită oamenii să iasă la vot, iar Publika anunță că „ Năstase s-a dat în 
spectacol deoarece i-a invitat să-l susțină în turul II  și pe turiștii întâlniți pe străzile 
capitalei”. 

Ion Ceban, PSRM, a fost protagonistul sau sursa mai multor știri în context neutru, 
pozitiv sau negativ. Acesta a fost protagonistul unui reportaj în context negativ la 30 
octombrie, intitulat „Dolari pentru candidatul PSRM, Ion Ceban”, în care preşedintele 
Partidului Frontul Salvării Moldovei, Marcel Darie, îl acuză pe Ion Ceban şi pe unii 
consilieri municipali socialişti din Chişinău că ar fi implicaţi în scheme infracţionale. O 
altă știre tendențioasă a fost pusă pe post la 21 octombrie, cu titlul „Circ fără pâine la 
CMC?”, și aduce în vizorul publicului certurile lui Ion Ceban cu Dorin Chirtoacă, pe 
când Chirtoacă era primar, iar Ceban-consilier, din anii 2015-2017. 

În concluzie, se poate de afirmat că Publika TV nu a favorizat în mod evident niciun 
candidat la funcţia de edil al capitalei, în timp ce candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei 
Năstase, a fost defavorizat prin maniera tendenţioasă de prezentare, prin selectarea 
subiectelor ce îl vizau şi prin caracterul negativ al acestora.  

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 



            

În perioada de raport, Publika TV a menţionat şi citat în ştirile electorale ambii candidaţi 
la funcţia de primar al capitalei. Frecvenţa apariţiei/citării celor 2 candidaţi pentru 
fotoliul de edil al capitalei în subiectele electorale a fost următoarea: Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) – 17 ori, Ion Ceban (PSRM) – 15 ori.  

Cu referire la echilibrul surselor, putem spune că acesta nu a fost respectat în toate 
știrile. Din cele 11 știri conflictuale, în 4 nu a existat opinia părții acuzate. De exemplu, 
pe 29 octombrie,  Publika TV a prezentat o știre ce conținea doar opinia lui Vladimir 
Voronin, fostul președinte al R. Moldova, despre candidații la funcția de primar, ambii 
fiind prezentați în lumină negativă. Reporterii au menționat că „nici Ceban și nici 
Năstase nu au răspuns ca să comenteze comentariile fostului președinte al R. 
Moldova”. Un alt exemplu de acest fel a fost știrea „Nici ”ACUM” nu le-a ieșit bine”, 
difuzată la 28 octombrie, scrisă în baza unui editorial. Știrea este subiectivă, făcută 
dintr-o singură sursă.  

În perioada de raport, surselor din perspectiva gender a fost în favoarea bărbaţilor (44 
surse bărbaţi faţă de 7 surse femei).  

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de Publika TV în ştirile cu caracter electoral a fost unul neutru. 
Totodată, comentariile, interpretările şi formularea frazelor în ştirile care îl aveau drept 
protagonist pe Andrei Năstase l-au plasat pe acesta în lumină exclusiv negativă şi l-au 
defavorizat în mod evident față de Ion Ceban, candidatul socialiștilor la funcția de 
primar general al municipiului Chișinău.  

 

Jurnal TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 21 octombrie – 2 noiembrie 2019, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat 
33 de știri cu caracter electoral. Dintre acestea, 13 au fost difuzate în cadrul rubricii 
speciale „Alegeri locale 2019”, iar 20 - în afara acestei rubrici. Știrile s-au referit la  
alegerile locale generale, la procesul electoral în general, la rezultatele alegerilor 
parlamentare noi, la rezultatele alegerilor din primul tur, la neregulile depistate de către 
observatorii naționali și internaționali, promisiunile candidaților rămași în cursă (pentru 
Chișinău, dar și pentru unele suburbii), raportul de monitorizare a presei în campanie, 
exit-poll-ul care se va desfășura în turul II sau validarea de către organele abilitate a 
mandatelor celor 4 deputați aleși pe circumscripțiile uninominale.  

Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic  

În perioada de raport, Jurnal TV a reflectat subiectele electorale de o manieră 
echidistantă, fără favorizarea sau defavorizarea evidentă a anumitor concurenți. 
Prezentând rezultatele alegerilor după primul tur, postul tv a fost obiectiv în raport cu 
toți actorii vizați, mediatizând scorurile, declarațiile, opiniile și/sau alte activități 
relevante. La fel, cei doi concurenți electorali rămași în cursă pentru Primăria Chișinău 
au beneficiat de tratament similar din partea jurnaliștilor, ambii fiind mediatizați neutru. 

De asemenea, Jurnal TV a difuzat două știri, ambele pe 30 octombrie 2019, care se 
referă la promisiunile electorale ale unor candidați din suburbiile orașului Chișinău. În 
primul caz, este vorba despre promisiunile candidatului din partea Blocului 
ACUM/PPDA/PAS în orașul Codru privind repararea drumurilor, iar în al doilea – 
despre o dezbatere electorală dintre candidata PPEM și candidatul din partea 



            

ACUM/PPDA/PAS, care se vor duela în turul II la Durlești. Nu este clară alegerea 
furnizorului de servicii media audiovizuale de a mediatiza anume acești candidați, doar 
din aceste suburbii, fapt ce indică asupra lipsei de corectitudine în raport cu alți 
concurenți electorali.  

În perioada de raport a fost înregistrat un caz de amestec al faptelor cu opiniile - pe 21 
octombrie, într-o știre intitulată „Situații bizare la alegerile locale”, au fost aduse câteva 
exemple în care pentru anumiți candidați a votat un singur cetățean sau niciunul. 
Jurnalistul a comentat situația astfel: „Dacă admitem că X a votat pentru sine însuși, 
atunci candidatul Y nu s-a obosit să facă nici măcar atât, el acumulând 0 voturi”. Știrea 
nu conține opinia celui vizat sau a organului electoral care ar fi putut spune că 
respectivul candidat fie s-a retras din cursă, fie nu are viză de reședință în localitatea 
în care a candidat. În plus, materialul conține comentariul/opinia jurnalistului.  

  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Jurnal TV a menționat, în știrea cu referire la rezultatele alegerilor în primul tur, toți 
candidații înscriși în cursa pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, pe unul 
care s-a retras, dar și pe cei patru deputați aleși pe circumscripțiile uninominale. Cei 
doi candidați rămași în competiția electorală au fost citați și/sau menționați, după cum 
urmează: Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 8 ori, și Ion Ceban (PSRM) – de 7 
ori. În cele două știri conflictuale, furnizorul de servicii media audiovizuale nu a 
manifestat corectitudine și echilibru în prezentarea acestora, opinia celei de-a două 
părți fiind lipsă. De exemplu, într-o știre difuzată pe 21 octombrie, în care mai mulți 
oficiali comentează rezultatele alegerilor de pe 20 octombrie, președintele PDM, Pavel 
Filip, acuză partidele de la guvernare de faptul că ar fi creat condiții inegale pentru 
candidați. Replica partidelor vizate lipsește din material (deși reprezentanții acestor 
partide sunt prezenți în știre cu propriile comentarii vizând alegerile, ei nu răspund 
direct acuzațiilor lui Pavel Filip) și nici nu este clar dacă jurnaliștii ar fi încercat să o 
obțină.  

Materialele relevante au fost dezechilibrate din perspectiva gender, la Jurnal TV fiind 
citate 45 surse de sex masculin și 8 de sex feminin. 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de Jurnal TV în știrile electorale a fost, în general, neutru. Imaginile 
care au însoțit materialele electorale au fost difuzate cu respectarea normelor 
deontologice. 

RTR Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada monitorizată, postul de televiziune RTR Moldova  a difuzat  29 de subiecte 
electorale  în edițiile principalului buletin de știri al zilei. 15 s-au regăsit în cadrul rubricii 
„Electorala 2019”, iar alte 14 – în afara rubricii. Subiectele au reflectat rezultatele 
alegerilor din data de 20 octombrie, atât din municipiul Chișinău, cit și din alte localități 
ale țării, concluzii ale misiunilor de observare a scrutinului electoral, informații succinte 
de la Comisia Electorală Centrală, informații cu privirea la organizarea turului doi, 
detalii despre desfășurarea exit-poll-ului în ziua alegerilor.  

De asemenea, postul RTR Moldova a difuzat și știri despre dezbaterile la care au 
participat Ion Ceban (PSRM) și Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS), despre unele 



            

obiective electorale ale celor doi candidați sau declarații/comentarii ale acestora în 
legătură cu subiecte de actualitate.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Ambii concurenți electorali - Ion Ceban (PSRM) și Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) 
- au fost vizați în context neutru, pozitiv sau negativ, în diferite subiecte legate de 
procesul electoral și participarea acestora în campanie. Totuși, în cazul candidatului 
PSRM, Ion Ceban, se atestă o tendință de favorizare. Acesta este prezentat în context 
pozitiv în 5 știri din 10, în raport cu  Andrei  Năstase care apare în context pozitiv în o 
știre din cele 10 care l-au vizat sau în care a fost menționat. În două știri separate, a 
fost prezentată opinia candidatului PSRM cu privire la majorarea prețului pentru 
călătoriile cu transportul public, cu apariții directe sau fiind citat cu poză pe ecran, unde 
acesta explică/argumentează detaliat de ce nu va accepta ridicarea tarifelor la 
călătoriile cu transportul public. Tot din perspectivă favorizantă Ceban apare într-o altă 
știre despre facilitățile acordate categoriilor vulnerabile din oraș, care, potrivit 
candidatului PSRM, trebuie păstrate și extinse și pentru alți locuitori.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În perioada  de referință, cei doi candidați - Ion Ceban (PSRM) și Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) – au fost menționați de 10 ori fiecare. Din numărul total de 
subiecte electorale difuzate, două au fost știri controversate: una l-a vizat pe Ion Ceban 
(PSRM), iar cealaltă  - pe Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS). Ambele știri au  fost 
dezechilibrate, citând o singură sursă, fără să fie specificat dacă reporterii au încercat 
să obțină comentarii sau părerea celor vizați în materiale. Majoritatea subiectelor 
electorale au fost documentate dintr-o singură sursă, mai exact, 25 din 29.  
 
Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (23 surse 
bărbați versus o sursă femeie).  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

În toate buletinele de știri monitorizate, limbajul și imaginile video puse pe post de RTR 
Moldova au fost în corespundere cu normele deontologice, fără elemente 
discriminatorii.  

NTV Moldova 

 
Implicarea în campania electorală 
 
În intervalul 21 octombrie - 2 noiembrie 2019, postul de televiziune NTV Moldova a 
acordat o atenţie sporită reflectării campaniei electorale pentru cel de-al doilea tur de 
scrutin al alegerilor locale. În cadrul principalului buletin de ştiri al zilei au fost difuzate 
43 de ştiri cu caracter electoral, dintre care 41 în cadrul rubricii „Alegeri locale generale 
2019”, iar 2 ştiri în afara acesteia. Postul de televiziune a reflectat intens campania 
electorală desfăşurată de candidatul PSRM la funcţia de primar al capitalei, Ion Ceban, 
precum şi dezbaterile electorale dintre cei doi pretendenţi la fotoliul de edil al capitalei, 
Ion Ceban şi Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS), difuzate de diferite posturi TV. De 
asemenea, subiectele cu caracter electoral s-au referit la rezultatele primului tur al 
alegerilor locale din 20 octombrie, accentul fiind pus pe succesele înregistrate de 
PSRM în alegeri, pe opinia preşedintelui ţării Igor Dodon privind corectitudinea 
desfăşurării alegerilor şi pe îndemnul preşedintei Parlamentului, Zinaida Greceanîi, de 
a forma coaliţii la nivel local între PSRM şi Blocul ACUM. Trei reportaje au vizat 



            

rezultatele obţinute de candidaţii PSRM la Comrat, or. Cupcini şi s. Unguri din r-nul 
Ocniţa. În perioada monitorizată, NTV Moldova a difuzat 8 ştiri realizate în baza 
opiniilor cetăţenilor (vox populi) vizavi de problemele majore ale capitalei, calităţile 
necesare viitorului primar şi îndemnul locuitorilor Chişinăului către concitadini de a 
participa masiv la alegerile din 3 noiembrie şi a vota pentru „... un primar competent şi 
responsabil”. Totodată, postul de televiziune a difuzat mai multe ştiri care s-au referit 
la datele CEC privind procesul electoral, constatările Misiunii internaţionale ENEMO 
privind corectitudinea desfăşurării primului tur al alegerilor locale, încălcările comise în 
procesul de vot, înregistrate de Asociaţia Promo-Lex, desfăşurarea, pe 3 noiembrie, a 
unui sondaj de tip exit-poll la ieşirea de la urne. O singură ştire a vizat rezultatele 
obţinute în cadrul alegerilor parlamentare noi, desfăşurate pe 20 octombrie, fiind 
nominalizaţi toţi cei patru candidaţi care au acces în Parlament pe circumscripţii 
uninominale.    
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 
 
Subiectele care s-au referit la rezultatele primului tur al alegerilor, la procesul electoral 
sau la constatările observatorilor străini au fost reflectate de o manieră neutră, fiind 
respectate normele deontologice. În acelaşi timp, reportajele electorale despre 
candidatul PSRM la funcţia de primar general, Ion Ceban, precum şi cele care s-au 
referit la alţi reprezentanţi ai PSRM, au fost laudative, toţi candidaţii socialişti fiind 
prezentaţi exclusiv în context pozitiv. Favorizarea lui Ion Ceban s-a produs atât prin 
numărul mare al  apariţiilor (20), inclusiv în ştiri separate (4), cât şi prin tonalitatea 
pozitivă şi caracterul elogios al declarațiilor cetăţenilor întru susținerea acestuia. Pe 
lângă favorizarea intensă a lui Ion Ceban, NTV Moldova l-a prezentat pe 
contracandidatul acestuia, Andrei Năstase, în lumină nefavorabilă. Acesta a fost 
prezent într-o singură ştire separată, în cadrul căreia reporterul menționează că 
„...Andrei Năstase anunţă că dacă va ajunge primar nu va putea repara niciun km de 
drum fără finanţare externă” şi „...nici troleibuze moderne nu va putea procura 
administraţia Năstase fără bani împrumutaţi din exterior”, iar în alte 13 știri Năstase a 
apărut alături de Ion Ceban, fiind citat sau menționat preponderent în context negativ. 
, cât şi prin tonalitatea pozitivă şi caracterul elogios al declarațiilor cetăţenilor întru 
susținerea acestuia. Pe lângă favorizarea intensă a lui Ion Ceban, NTV Moldova l-a 
tratat pe contracandidatul acestuia, Andrei Năstase, într-o lumină nefavorabilă.  Acesta 
a fost prezent într-o singură ştire separată, în cadrul căreia reporterul menționează că 
„...Andrei Năstase anunţă că dacă va ajunge primar nu va putea repara niciun km de 
drum fără finanţare externă” şi „...nici troleibuze moderne nu va putea procura 
administraţia Năstase fără bani împrumutaţi din exterior.”  
 
NTV Moldova a realizat 4 ştiri în baza dezbaterilor electorale de la diferite posturi TV 
cu participarea celor doi candidaţi pentru fotoliul de primar al capitalei. În toate cazurile 
candidatul PSRM a fost prezentat drept un bun gospodar şi o persoană care cunoaşte 
cum funcţionează administraţia urbei, în timp ce candidatul Blocului ACUM/PPDA/PAS 
a apărut în faţa telespectatorilor drept un neprofesionist la capitolul gestionării 
treburilor oraşului. Un subiect intens mediatizat de NTV Moldova în perioada 
monitorizată s-a referit la „anularea compensaţiilor în transportul public oferite 
populaţiei cu venituri mici”. În cadrul unei dezbateri electorale, Ion Ceban i-a adresat o 
întrebare lui Andrei Nastase despre compensaţii, iar acesta a răspuns că „nu putem 
trăi doar din compensaţii”. „Anulaţi compensaţiile?”, a continuat Ceban, la care 
Năstase a răspuns: „Bineînţeles că vom face tot posibilul ca cetăţenii să beneficieze 
de tot ce le oferă primăria, dar nu vom putea face mai mult decât fac ei astăzi, dacă 
nu vom atrage fonduri europene”. Deşi din răspunsul lui Andrei Năstase nu este clar 



            

dacă vor fi sau nu anulate compensaţiile, titlul ştirii a fost: „Vrea să anuleze 
compensaţiile”. La final, reporterul a ţinut să menţioneze că „în prezent, de compensaţii 
beneficiază 80 mii de oameni la initiaţiva consilierilor socialişti”. Ulterior, NTV Moldova 
a realizat mai multe ştiri la acest subiect, în care „cetăţenii s-au arătat îngrijoraţi de 
posibila anulare a compensaţiilor pentru călătoria în transportul public” și „vârstnicii se 
tem că vor ajunge în incapacitatea de a plăti călătoria dacă primăria va pune în aplicare 
iniţiativa candidatului Blocului ACUM, Andrei Nastase”. La finalul unei ştiri de acest 
gen, reporterul a ţinut să menţioneze că, „pe de alta parte, Ion Ceban califică drept 
inadmisibilă iniţiativa privind anularea compensaţiilor”. Atitudine părtinitoare a fost 
remarcată şi în cazul unei ştiri difuzate pe 21 octombrie referitoare la rezultatele 
obţinute în localităţile de baştină ale liderilor Blocului ACUM, Maia Sandu şi Andrei 
Năstase, unde „Blocul ACUM a ratat primăria”. Pe de altă parte, reporterii au scos în 
evidenţă „rezultatele impresionante” pe care PSRM le-a obţinut în localitatea de 
baştină a liderei PSRM, Zinaida Greceanîi, şi cea a preşedintelui Igor Dodon. Tot în 
cadrul acestei ştiri a fost constatat amestecul dintre fapte şi opinii, reporterul 
menţionând că „în Coloniţa, satul de baştină al liderului PL, Dorin Chirtoacă, o victorie 
decisivă cu un scor zdrobitor de aproape 70% a înregistrat candidatul PSRM”. Pe 29 
octombrie, NTV a difuzat un reportaj laudativ în adresa lui Ion Ceban, în care 
reprezentanţii mai multor asociaţii au menţionat că „îşi doresc un primar care să se 
ocupe de problema câinilor vagabonzi”. Aceştia au chemat oamenii să iasă la vot şi 
să-l voteze pe Ion Ceban, deoarece „acesta este singurul concurent care a prezentat 
soluţii viabile pentru problemele orașului”. Pe 30 octombrie, NTV Moldova a realizat 
un vox populi în cadrul căruia „mai multe personalităţi au îndemnat locuitorii capitalei 
să nu fie indiferenţi faţă de soarta celui mai mare oraş al ţării”. Din cei 4 intervievaţi, 2 
au îndemnat deschis alegătorii să voteze pentru Ion Ceban, fiind vorba de fostul 
deputat Victor Stepaniuc şi directorul artistic al Teatrului Dramatic Rus de Stat din 
Moldova „A.P. Cehov”, Constantin Haret. În ultima zi de campanie electorală (1 
noiembrie), cu un îndemn similar a venit şi fostul edil al capitalei, Serafim Urechean. 
În cadrul unei ştiri ample, el a vorbit despre „starea deplorabilă în care s-a pomenit 
capitala în ultimii 15 ani” şi a menţionat că „a venit vremea ca la conducerea Chişinăului 
să vină un gospodar adevărat, care va pune punct dezmăţului şi degradării”, 
îndemnând locuitorii urbei să-l voteze pe Ion Ceban.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  
 
În perioada 21 octombrie - 2 noiembrie 2019, NTV Moldova i-a citat şi/sau menţionat, 
în buletinele de ştiri pe cei doi candidaţi care se vor confrunta în turul doi al scrutinului 
electoral pentru primăria capitalei, după cum urmează: Ion Ceban (PSRM) – de 20 ori 
şi Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 14 ori. Au mai fost citați și alţi trei candidaţi 
care nu au ajuns în turul 2 - Dorin Chirtoacă (PL), Octavian Ţîcu (PUN) și Victor 
Chironda (Mişcarea Forţa Nouă (F9)). Trei candidaţi PSRM, care au învins în 
localităţile lor din primul tur – Serghei Anastasov (Comrat), Ivan Ostaficiuc (or. Cupcini) 
şi Ivan Cuhari (s. Unguri, r-n Ocniţa) au beneficiat de câte o apariţie, fiecare în ştiri 
separate, fiindu-le remarcate meritele pentru care au fost aleşi primari. Toate opiniile 
cetăţenilor exprimate în cadrul reportajelor au fost laudative în adresa primarilor aleşi 
pe listele PSRM. Reportajul despre Ivan Cuhari, reales în funcţie cu 100% din voturi, 
a fost prezentat în afara rubricii electorale.    
 
În perioada de raport, NTV Moldova a difuzat 2 ştiri controversate care i-au avut în 
centrul atenţiei pe cei doi candidaţi care luptă pentru primăria capitalei – Ion Ceban şi 
Andrei Năstase. În una din ştiri, „Ion Ceban a anunţat că îl va acţiona în judecată pe 
contracandidatul său Andrei Nastase, după ce acesta l-ar fi învinuit în cadrul unei 



            

dezbateri electorale că ar fi complice la construcţiile ilegale din Chişinău”. Potrivit lui 
Ceban, „în cazul în care Năstase nu va dezminţi informaţiile, îi va cere despăgubiri de 
41 mii euro, atât cât costă noua maşină a lui Năstase”. Echilibrul surselor a fost 
asigurat formal, întrucât „Năstase nu a răspuns la telefon pentru a spune dacă 
intenţionează să dezmintă acuzaţiile în adresa lui Ceban”. În ultima zi a campaniei 
electorale, NTV Moldova a difuzat un reportaj în care candidatul PSRM pentru funcţia 
de primar al Capitalei, Ion Ceban, i-a îndemnat pe locuitorii municipiului să iasă 
duminică la votare şi „să aleagă un primar competent”. Într-un briefing de presă, el a 
declarat că „este singurul concurent, care a prezentat concepţii şi soluţii pentru 
dezvoltare”, îndemnând alegătorii „să nu dea votul pentru un neprofesionist”, acestea 
fiind acuzaţii directe în adresa lui Andrei Nastase, care nu a fost solicitat să le 
comenteze.  
 
În perioada monitorizată, NTV Moldova a înregistrat un echilibru evident al surselor din 
perspectiva gender, bărbaţii fiind citaţi de 58 de ori, iar femeile de 53 de ori, acesta 
fiind cel mai bun indicator în rândul posturilor monitorizate. De regulă, sursele de sex 
feminin au fost citate în materialele despre candidaţii PSRM, fiind vorba în special de 
persoane care apreciază meritele acestora (vox populi). 
 
Limbajul şi imaginile video utilizate 
 
Limbajul şi imaginile video utilizate în buletinele de ştiri ale postului de televiziune NTV 
Moldova au corespuns normelor deontologice, cu o excepție. Într-un reportaj pus pe 
post pe 30 octombrie în afara rubricii electorale, despre lucrările de reparaţie a străzilor 
Doina şi Calea Orheiului, la „iniţiativa consilierilor socialişti”, au fost prezentate imagini 
din procesul de reparaţie a unui drum, pe a cărui margine se afla instalat un panou 
electoral al candidatului PSRM, Ion Ceban.  

Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 21 octombrie – 2 noiembrie, Pro TV Chișinău a difuzat 37 de știri cu 
caracter electoral. Postul a reflectat, în cadrul principalului buletin de știri al zilei, 
rezultatele alegerilor din 20 octombrie, inclusiv cele parlamentare, și campania 
electorală pentru turul doi al alegerilor pentru funcția de primar al Chișinăului. Știrile nu 
au fost încadrate într-o rubrică electorală. În primele două zile din această perioadă, 
postul a abordat diverse subiecte legate de rezultatul alegerilor, cum ar fi primarii care 
nu au acumulat nici un vot sau cei pentru care s-a votat unanim, despre rezultatele 
votării la baștina unor lideri politici etc. Ulterior, postul a transmis mai multe subiecte 
care constituiau fragmente din dezbaterile electorale ale candidaților la funcția de 
primar al capitalei Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) și Ion Ceban (PSRM). Postul 
s-a concentrat mai mult pe confruntările dintre cei doi. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În general, postul nu a manifestat simpatii deschise față de vreun candidat, reflectând 
neutru procesul electoral și activitatea candidaților. Totuși, au fost înregistrate cazuri 
în care au existat anumite atitudini depreciative față de un candidat. Exemplu: 
reportera spune că Andrei Năstase „a invitat presa ca să citească din nou lista sa de 
promisiuni” (28 octombrie); „În ultima zi de campanie electorală Andrei Năstase a 
împărțit pliante in centrul capitalei. A făcut-o ca la paradă - cu tot alaiul de susținători” 
(1 noiembrie).   



            

Cei doi candidați au fost vizați în 19 știri, dintre care 11 au fost conflictuale – conțineau 
acuzații reciproce ale candidaților. Andrei Năstase a apărut în context negativ de 4 ori 
(Andrei Năstase a fost acuzat de Ion Ceban că l-a propus pe Dumitru Robu la funcția 
de procuror general – 25 octombrie; Ion Ceban spune că îl va da in judecată pe Andrei 
Năstase pentru acuzații nefondate – 28 octombrie; liderul PPDA a fost acuzat de Igor 
Dodon că distruge coaliția de la guvernare – 31 octombrie; Ion Ceban îsi acuză 
contracandidatul că nu s-a ocupat până acum de ridicarea mașinilor parcate 
neregulamentar – 1 noiembrie), iar Ion Ceban de 2 ori – acuzat de Andrei Năstase că 
a luat mită ca „să-și retragă oamenii” care protestau la o construcție (25 octombrie) și 
acuzat, tot de Andrei Năstase, că lansează zvonuri că prețul călătoriei cu transportul 
public se va majora (28 octombrie).   

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În general, postul a asigurat un echilibru de surse și de abordare. În cele 11 știri 
conflictuale care i-au vizat pe candidații la Primăria Chișinău, doar în una afirmațiile 
făcute de o sursă nu au fost echilibrate cu opinia celor vizați: în știrea din 27 octombrie 
în care președintele Partidului Comuniștilor, Vladimir Voronin, îi caracterizează negativ 
pe candidații Andrei Năstase și Ion Ceban, jurnaliștii nu au solicitat un comentariu de 
la cei doi.  

În restul știrilor care au presupus o controversă, reporterii au solicitat opinia tuturor 
părților, iar într-un caz aceasta nu a fost inclusă in știre din cauza că persoana vizată 
nu a răspuns la telefon. Într-un caz, la construcția subiectului se poate constata un 
dezechilibru în defavoarea lui Andrei Năstase. Astfel, la 25 octombrie PRO TV a difuzat 
în jurnal un fragment din dezbaterea din ajun a celor doi candidați. Ion Ceban l-a acuzat 
pe Andrei Năstase că l-ar fi propus pe Dumitru Robu la funcția de procuror general, iar 
acesta ar fi „finul de cununie al cumetrei liderului PPDA”. Știrea a avut un caracter ușor 
tendențios, întrucât a inclus acuzația lui Ion Ceban și replica lui Andrei Năstase, după 
care s-a adăugat o nouă replică acuzatoare de la socialist, a doua replică a lui Andrei 
Năstase fiind „tăiată” - ea a existat în dezbatere, însă nu a fost inclusă în știre. Astfel, 
s-a creat percepția că Ion Ceban deține adevărul absolut asupra acestui subiect. În 
alte știri postul a prezentat relativ echilibrat candidații. În ultima zi de campanie, PRO 
TV a făcut câte o știre de prezentare a candidaților, analizându-le averile și traiectoria 
politică, fără a fi constatate dezechilibre sau tendențiozitate.  

În alte subiecte conflictuale, care nu s-au referit la alegerile din Chișinău, de exemplu 
în știrile despre faptul că PDM face totalurile alegerilor și acuză guvernarea că aplică 
șantajul asupra primarilor (21 și 24 octombrie), reporterii au asigurat echilibrul de surse 
și pluralismul de opinie.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost, în cele două săptămâni de 
monitorizare, net în favoarea bărbaților (86 bărbați versus 25 femei). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Pro TV Chișinău a utilizat un limbaj neutru și echilibrat în prezentarea știrilor despre 
procesul electoral și despre candidații din turul doi al alegerilor. Imaginile difuzate nu 
au încălcat normele deontologice. 

 
 

TV8 

Implicarea în campania electorală  



            

În perioada de raport, TV8 a difuzat în total 21 de subiecte electorale. Dintre acestea, 
6 s-au regăsit la rubrica „Electorala 2019”, iar altele 15 au fost difuzate în afara 
rubricii. Subiectele încadrate la rubrica tematică au reflectat, în principal, activitatea 
celor doi candidați în turul doi al alegerilor locale generale. Celelalte știri s-au referit 
la rezultatele alegerilor din data de 20 octombrie, constatările organizațiilor care au 
monitorizat scrutinul electoral, primarii aleși din primul tur în unele localități. La fel, au 
fost difuzate știri scurte despre organizarea celui de-al doilea tur, tipărirea buletinelor 
de vot etc.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic. 
 

Postul TV 8 a reflectat obiectiv și imparțial subiectele cu caracter electoral. Cei doi 
candidați - Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) și Ion Ceban (PSRM) - au fost 
prezentați în context neutru, fără tendințe de favorizare sau defavorizare.  

 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada monitorizată, cei doi candidați au fost citați și/sau menționați în buletinele 
de știri relativ egal: Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 9 ori, iar Ion Ceban 
(PSRM) - de 8 ori.  
 
Edițiile de știri monitorizate au conținut 3 materiale controversate, unul din acestea 
fiind dezechilibrat. Știrea se referă la plimbarea prin oraș a lui Andrei Năstase alături 
de reporterul TV8, difuzată  pe 31 octombrie. Pe final de subiect se precizează  că 
Andrei Năstase  „...a ținut să-i transmită un mesaj și lui Ion Ceban”:„Îl îndemn să-și 
ceară scuze față de cei care m-au votat pe mine, cei 129  de mii,  pentru invalidarea 
votului  cu suportul lui”. Nu este specificat dacă Ion Ceban a comentat aceste 
declarații sau dacă reporterul a încercat să obțină opinia/replica candidatului PSRM.  
 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de TV8 au fost bărbați - 31, numărul femeilor 
fiind - 6.   

 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În cadrul știrilor despre campania electorală, TV8 a utilizat un limbaj neutru. În cazul 
imaginilor puse pe post, acestea au fost în corespundere cu normele deontologice.  
 
Accent TV 

Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 21 octombrie – 2 noiembrie, Accent TV a difuzat 50 de materiale cu 
tematică electorală. Majoritatea acestora (46) au fost incluse în rubrica Alegerile locale 
generale 2019. Știrile Accent TV au vizat rezultatele alegerilor locale din primul tur, 
reflectând doar rezultatele candidaților PSRM, concluziile rapoartelor de monitorizare 
elaborate de instituțiile care au monitorizat procesul electoral, campania electorală 
pentru al doilea tur, prioritățile concurenților electorali, vox-populi cu cetățenii capitalei, 
în care aceștia își exprimau cerințele față de viitorul primar, inclusiv știri care au 
rezumat emisiunile de dezbateri la care au participat cei doi candidați pentru funcția 
de primar al municipiului Chișinău: Ion Ceban (PSRM) și Andrei Năstase 



            

(ACUM/PPDA/PAS). Accent TV s-a referit în materiale produse în mare parte la 
campania electorală pentru alegerile locale din municipiul Chișinău. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Accent TV a prezentat tendențios și lipsit de imparțialitate informația în majoritatea 
știrilor electorale. Partidul Socialiștilor și, implicit, reprezentanții acestuia, în special Ion 
Ceban, au fost favorizați clar prin numărul mare de știri cu referință la ei, numărul mare 
de apariții și timpul de emisie atribuit declarațiilor în știri („Ţîrdea: PSRM a învins la 
alegerile locale”; „Fracțiunea parlamentară a PSRM are cu un deputat mai mult”, 23 
octombrie; „Igor Dodon despre alegerile locale: rezultatele obținute de PSRM, care 
potrivit lui au confirmat oficial că PSRM este cel mai puternic partid din țara noastră”, 
„Conducerea PSRM și-a exprimat satisfacția pentru desfășurarea campaniei 
electorale”, 21 octombrie; „Candidații PSRM s-au bucurat de cea mai mare susținere 
în alegerile locale generale din partea alegătorilor”, 22 octombrie). Totodată, Ion 
Ceban a fost favorizat direct și indirect în știrile din afara rubricii electorale. 
 
Candidatul PSRM pentru Primăria Chișinău a fost menționat doar în context pozitiv, 
de cele mai multe ori fiind vorba despre preocupările sale față de situația cetățenilor 
municipiului: „Ceban: Nu voi permite majorarea tarifelor pentru călătoriile cu transportul 
public”, 23 octombrie, „Inițiativele lui Ceban - Majorarea compensațiilor pentru încălzire 
și ajutor material pentru pensionari”, 28 octombrie, în care jurnaliștii Accent TV 
menționează că Ion Ceban „și-a îndeplinit majoritatea obligațiunilor, în timp ce membrii 
blocului ACUM continuă să tergiverseze inițiativele sociale ale PSRM”, iar turul doi se 
va desfășura între „Ion Ceban care a câștigat în primul tur și Andrei Năstase”.  
 
Tendențiozitatea și favorizarea lui Ion Ceban a fost generată de multiplele cazuri de 
amestec al faptelor cu opiniile admise de Accent TV, care au avut menirea de a-l pune 
pe unul din candidați într-o lumină pozitivă (Ion Ceban), iar pe altul într-o lumină 
negativă (Andrei Năstase): „Acest subiect îi îngrijorează și pe candidații la funcția de 
primar al capitalei. Ce-i drept Ion Ceban și Andrei Năstase au viziuni diferite în acest 
sens... Candidatul ACUM, în principiu, admite creșterea costului călătoriei în 
transportul public... la rândul său candidatul PSRM, Ion Ceban, este mult mai categoric 
și spune că nu poate să fie vorba despre o creștere a tarifelor” („Viziunile candidaților 
referitor la o majorare a prețului la călătoria în transportul public”, 28 octombrie). Un alt 
caz este știrea despre intenția lui Ion Ceban de a-l ataca în instanță pe Andrei Năstase 
pentru calomnie: „În timp ce candidatul PSRM în primul tur, dar și în al doilea tur, a 
avut o campanie corectă, vorbind despre problemele orașului și soluțiile propuse, 
adversarul său, Andrei Năstase, a fost preocupat de  defăimare, învinovățindu-l pe 
Ceban și socialiști de toate problemele din Chișinău. Adevărul trebuie să triumfe, iar 
mincinosul să fie pedepsit” („Ceban este gata să îl atace în instanță pe Năstase pentru 
calomnie”, 28 octombrie). 
 
Pe de altă parte, Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) a fost defavorizat prin 
prezentarea în context exclusiv negativ, de cele mai multe ori în comparație cu Ion 
Ceban (PSRM). În unele cazuri, Accent TV a recurs la distorsionarea informației, de 
exemplu în știrea „Năstase intenționează să anuleze compensațiile pentru nevoiași?” 
(25 octombrie), în care jurnaliștii de la Accent TV au menționat: „Nu putem trăi din 
compensații. Astfel Andrei Năstase a răspuns la întrebarea lui Ion Ceban cu privire la 
compensațiile pentru călătoriile în transportul public. În prezent aproximativ 77 mii de 
persoane beneficiază de aceste compensații, datorită fracțiunii PSRM din CMC. Dar, 
se pare că Năstase nu consideră aceste cheltuieli necesare” (amestec al faptelor cu 



            

opiniile și implicit distorsionarea informației, or, Năstase nu a menționat expres că el 
este împotriva compensațiilor). Tot în această știre se spune: „De asemenea, este de 
remarcat faptul că candidatul ACUM nu cunoaște situația privind compensațiile pentru 
încălzire la Chișinău. El a ezitat cu răspuns la această întrebare”.  
 
Totodată, Accent TV l-a prezentat în știri pe Năstase ca pe un candidat incompetent 
care: „Vrea să devină primar deși nu deține cunoștințe în cauză și principiile de lucru 
a primăriei capitalei, precum și despre responsabilitățile fiecărui funcționar. 
Neprofesionalismul său Andrei Năstase și l-a demonstrat încă o dată în cadrul 
dezbaterilor cu oponentul său Ion Ceban... În aceeași ordine de idei, la întrebarea 
următoare, Năstase a oferit un răspuns care demonstrează încă o dată necunoașterea 
sa în ceea ce privește funcționalitatea mecanismului de lucru al primăriei” („Năstase 
nu cunoaște mecanismul de lucru al primăriei”, 29 octombrie). Năstase a fost prezentat 
și ca un funcționar „care și-a numit cumetrii în funcții”, iar în timp ce a fost ministru la 
MAI a crescut „alarmant nivelul criminalității” („Ceban despre „succesele” lui Năstase: 
Numirea în funcții a cumetrilor și nivelul alarmant al criminalității”, 29 octombrie). 
Totodată, într-o altă știre Andrei Năstase este învinuit de demagogie, pentru că acesta: 
„...preferă să facă declarații răsunătoare și să preia citate din cărți... Candidatul ACUM 
nu a putut răspunde la întrebarea lui Ion Ceban. Acesta nu a reușit să obțină un 
răspuns coerent de la Năstase...” („Năstase și-a uitat „sursa de inspirație”, 29 
octombrie). 
 
Într-o altă știre – care nu a fost inclusă în blocul electoral – „Ascensorul din incinta 
primăriei a fost inaugurat” (29 octombrie), se vorbește despre instalarea unui lift pentru 
persoanele cu dizabilități în clădirea Primăriei municipiului Chișinău. În cadrul știrii, una 
din surse menționează faptul că „această activitate a fost posibilă doar cu suportul 
Eugeniei...”, iar cineva îi șoptește/sugerează sursei să menționeze „...și a lui Ion 
Ceban”, sursa repetând această afirmație. Acest caz poate fi calificat drept publicitate 
electorală în favoarea unui candidat (Ion Ceban, PSRM). Pentru asigurarea 
corectitudinii, neutralității și imparțialității, reporterii Accent TV ar fi trebuit să excludă 
această secvență din știre, ceea ce nu a fost făcut. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada de referință, Ion Ceban (PSRM) a fost menționat sau citat de 18 ori, iar 
Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) - de 12 ori. Accent TV l-a favorizat clar pe 
candidatul PSRM, Ion Ceban, prin numărul mare de apariții, dar și prin durata 
declarațiilor/intervențiilor acestui candidat incluse în știri. De fiecare dată când a apărut 
în știri, candidatul PSRM a fost inclus cu declarații directe și concrete. Spre exemplu, 
știrea „Ceban: Am nevoie de susținerea și încrederea Dvs” (1 noiembrie), de la 
conferința de presă de totalizare a campaniei electorale, a avut o durată de 6 minute, 
Ceban având 7 intervenții directe, care au totalizat aproximativ 5 minute. Pe de altă 
parte, Andrei Năstase, (ACUM/PPDA/PAS), în majoritatea cazurilor a fost parafrazat 
și/sau a fost citat direct cu declarații irelevante și foarte generale, uneori fără tangență 
cu tematica știrii.  
 
În știrea cu titlul „Inițiativele lui Ceban: Majorarea compensațiilor pentru încălzire și 
ajutor material pentru pensionari” (28 octombrie) cu durata de 3 minute, Ion Ceban a 
avut 4 intervenții directe, care au totalizat 2 minute, în timp ce Năstase a fost doar 
menționat. Altă știre, intitulată „Viziunile candidaților referitor la o majorare a prețului la 
călătoria în transportul public” (28 octombrie), făcută în baza declarațiilor candidaților 
la dezbaterile electorale, a abordat tematica prețului la călătorii în transportul public: 



            

durata totală a știrii a fost de 3 minute și jumătate, Ion Ceban având 4 intervenții directe 
(apr. 2 minute), iar Andrei Năstase - o singură intervenție de 15 secunde.  
 
În perioada de raport, Accent TV a difuzat 11 materiale de conflict, toate vizându-l pe 
Andrei Năstase. În niciuna din ele, Accent TV nu a inclus opinia candidatului 
ACUM/PPDA/PAS asupra celor invocate (în special, în știrile de la dezbaterile 
electorale, în care replici au existat, însă nu au fost incluse în știri). Expresiile utilizate 
de Accent TV, precum „Candidatul ACUM nu a putut răspunde la întrebarea lui Ion 
Ceban” („Năstase și-a uitat „sursa de inspirație”, 29 octombrie) sau „Năstase a oferit 
un răspuns care demonstrează încă o dată necunoașterea sa în ceea ce privește 
funcționalitatea mecanismului de lucru al primăriei” („Năstase nu cunoaște mecanismul 
de lucru al primăriei”, 29 octombrie), fără a include declarațiile directe ale acestuia nu 
pot fi calificate drept asigurare a dreptului la replică celui vizat/acuzat.  
 
Sursele citate de Accent TV în materialele relevante au fost și bărbați, și femei, 
aproximativ în număr egal – 60 versus 55, acesta fiind unul din cei mai buni indicatori 
ai asigurării egalității de gen. Majoritatea femeilor citate au fost prezente în materiale 
vox-populi. Spre exemplu, în rubrica „Nakipelo!” din 29 octombrie au fost incluse 10 
femei și 1 bărbat, în cea din 25 octombrie – 9 femei și 2 bărbați, iar în cea din 22 
octombrie – 9 femei și 1 bărbat.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În mare parte, limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la Accent TV 
au fost în corespundere cu normele deontologice. Totuși, într-un caz, Accent TV a 
recurs la tertipuri de montaj video și la publicate electorală ascunsă în favoarea unui 
candidat (Ion Ceban, PSRM). În unul din cazuri, „Chișinăul trebuie salvat” (23 
octombrie) una din surse, preotul Vitalie Șincari, vorbește despre construcțiile ilegale 
și demolările care au avut loc în ultima perioada în Chișinău, menționând că este 
nevoie de un primar, care să rezolve această problemă. Pe fundal, cameramanul 
Accent TV filmează o clădire pe care e afișat un banner electoral, în care este 
prezentat Ion Ceban.  
 
Televiziunea Centrală 

Implicarea în campania electorală  

În perioada 21 octombrie – 2 noiembrie 2019, Televiziunea Centrală a difuzat 64 de 
materiale cu caracter electoral direct și indirect. Dintre acestea, 45 au fost incluse în 
rubrica „Alegeri 2019”, și 19  - în afara acestei rubrici. O parte importantă a știrilor s-a 
referit la rezultatele alegerilor locale din 20 octombrie înregistrate de Partidul Politic 
„Șor” – 20 de materiale, altele vizând rezultatele alegerilor locale generale și ale  
alegerilor parlamentare noi, procesul electoral, inclusiv rapoartele de monitorizare și 
concluziile observatorilor naționali și internaționali, reacțiile și declarațiile unor 
politicieni cu referire la alegeri, campania electorală a celor doi candidați la funcția de 
primar al municipiului Chișinău rămași în cursă și alte subiecte tangențiale.  

 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 



            

În cazul celor mai multe subiecte, Televiziunea Centrală nu a asigurat imparțialitatea 
și obiectivitatea jurnalistică în știrile electorale, dând dovadă de partizanat politic 
evident în favoarea Partidului Politic „Șor”, a reprezentanților acestuia și a președintelui 
partidului. Candidații partidului au fost scoși de fiecare dată în față, chiar și în 
subiectele cu referire la rezultatele generale ale scrutinului din 20 octombrie. De 
exemplu, în știrea din 21 octombrie prin care sunt anunțate scorurile acumulate de 
candidații la funcția de primar al municipiului Chișinău, lead-ul arată în felul următor: 
„În Chișinău candidatul Partidului „Șor” Valeri Klimenko a intrat în primii 5 clasați, 
întrecându-l pe Vladimir Cebotari și pe Ivan Diacov”. Alte exemple: într-o altă știre, 
difuzată pe 22 octombrie, s-a făcut referire la o emisiune tv de la aceeași televiziune, 
în care invitații au declarat că „În ciuda presiunilor, reprezentanții Partidului „Șor” au 
înregistrat rezultate bune la alegeri”; iar pe 23 octombrie într-un material se subliniază 
faptul că „Partidul ”Sor” a fost o surpriză a alegerilor, și va intra în Parlament în cazul 
alegerilor anticipate”.  

Știrile ce i-au vizat exclusiv pe reprezentanții Partidului Politic „Șor” i-au plasat doar în 
context pozitiv, au fost cele mai mari ca durată și au avut un caracter laudativ evident. 
Iată câteva exemple: „Victorie zdrobitoare a Partidului Politic „Șor” în Orhei... Pavel 
Verejanu a câștigat cu peste 80% și nu a lăsat nicio șansă concurenților...; „Proiectele 
începute la Orhei se implementează și în raionul Orhei”, 1 noiembrie etc.  

Un element important al știrilor electorale difuzate de Televiziunea Centrală între cele 
două tururi l-au constituit intervențiile video ale președintelui partidului, Ilan Șor. Toate 
știrile care s-au referit la candidații partidului, câștigători în turul I sau care au trecut în 
turul II au fost suplimentate cu opinia lui Șor exprimată prin intermediul mesajelor video 
proiectate la locul desfășurării evenimentelor electorale. De asemenea, tot prin 
această metodă, președintele PP „Șor” a lansat acuzații la adresa guvernării (25 
octombrie și 1 noiembrie), a făcut promisiuni („Eu vreau ca fiecare locuitor al raionului 
nostru să se mândrească că este din Orhei”, 31 octombrie, „Acolo unde câștigăm noi 
vor fi implementate aceleași proiecte ca la Orhei”, 29 octombrie, „Orhei va deveni 
Monaco, iar Taraclia – Nice”, 21 octombrie etc.).  

În același timp, referindu-se la alți concurenți electorali sau actori politici, furnizorul de 
servicii media audiovizuale a adoptat un stil tendențios în mai multe subiecte 
electorale. De exemplu, pe 21 octombrie, în știrea despre rezultatele generale ale 
alegerilor locale, jurnaliștii de la Televiziunea Centrală au menționat faptul că „Blocul 
ACUM a pierdut alegerile atât în satul de baștină al Maiei Sandu, cât și în cel al lui 
Andrei Năstase”, remarca neavând nicio relevanță în contextul prezentat în știre. Tot 
pe 21 octombrie, într-o altă știre postul tv comentează o declarație a lui Ion Ceban 
(PSRM) cu referire la propunerile de colaborare cu alți concurenți care nu au trecut în 
turul II, astfel: „Ion Ceban se vede deja primar și începe să împartă funcții”. Nu în 
ultimul rând, postul a dat dovadă de tendențiozitate atunci când a contrapus anumiți 
candidați. Mai exact, pe 28 octombrie, 2 știri consecutive s-au referit la turul II în orașul 
Taraclia. Prima știre l-a prezentat pe candidatul PP „Șor”, iar știrea a fost intitulată „Noi 
știm cum să fie mai bine!”, iar conținutul știrii a fost unul laudativ și apreciativ la adresa 
candidatului. A doua știre, însă, s-a referit la fostul primar al orașului, care se va duela 
cu reprezentantul PP „Șor” în turul II. Titlul celei de-a doua știri a fost „Are oare fostul 
primar de Taraclia, Serghei Filipov, soluții pentru problemele orașului?”. Chiar dacă în 
conținutul știrii nu au fost etichetări sau comentarii negative la adresa candidatului, 
formularea titlului, prezent pe toată durata știrii pe ecran, dar și semnul întrebării 
prezent pe burtieră poate crea confuzii și trezi dubii în mintea alegătorului.   



            

Lipsa de corectitudine în abordarea subiectelor electorale a fost atestată și în câteva 
știri în care Televiziunea Centrală a scos din context anumite afirmații ale concurenților 
electorali sau ale politicienilor și le-a prezentat ca fapte. De exemplu, într-o știre 
difuzată pe 29 octombrie postul anunță că „Ion Ceban îi cere lui Andrei Năstase să 
dezmintă afirmațiile privind apartenența lui la mafia imobiliară. Năstase spune că sunt 
afirmații aiurea”. La fel, o știre difuzată în aceeași zi a fost intitulată „Andrei Năstase: o 
să mă lămuresc cu voi!”, făcând referire la o replică a lui Năstase către Ion Ceban într-
o emisiune tv. La fel, pe 31 octombrie postul difuzează o știre intitulată „Președintele 
Igor Dodon s-a supărat pe Andrei Năstase?”, citând, aparent, spusele lui Igor Dodon, 
dar fără a da vreun citat direct sau o sursă care poate fi verificată. Toate aceste 
exemple denotă lipsa de imparțialitate și obiectivitate a furnizorului de servicii media 
audiovizuale în mediatizarea diferiților concurenți electorali sau actori politici implicați 
direct sau indirect în procesul electoral. Contextul în care au apărut Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) și Ion Ceban (PSRM) a fost mai mult negativ și neutru. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În materialele electorale difuzate de Televiziunea Centrală în perioada de referință, 
cele mai multe surse și opinii dominante au venit din partea reprezentanților Partidului 
Politic „Șor”. În cele 10 știri conflictuale echilibrul surselor a fost asigurat parțial, în 
unele cazuri fiind prezentă replica celui vizat (într-un caz a fost dată într-o știre a două 
zi, iar în alte câteva – în știri separate de cele acuzatoare), în altele – menționându-se 
faptul că jurnaliștii au încercat să ia opinia celor vizați, dar nu li s-a răspuns la telefon, 
în scris, sau protagoniștii nu au dorit să comenteze. Cei doi candidați la funcția de 
primar al municipiului Chișinău rămași în cursă au fost citați/menționați după cum 
urmează: Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 8 ori și Ion Ceban (PSRM) – de 6 
ori, ambii mai mult în context negativ.  

Raportul din perspectiva gender a fost în favoarea bărbaților (124 versus 38 pentru 
femei).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul folosit de reporteri a fost, în multe cazuri, apreciativ la adresa Partidului „Șor” 
și a candidaților săi, și ironic sau tendențios la adresa altor concurenți electorali sau 
actori politici (exemple menționate mai sus). Imaginile care au însoțit materialele 
electorale directe au fost difuzate cu respectarea normelor deontologice. 

 
Concluzii generale 
 
În perioada 21 octombrie – 2 noiembrie 2019, au fost înregistrate următoarele tendințe 
generale în reflectarea campaniei electorale de către 10 posturi TV:  

 
• Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat turul doi de scrutin corect și 

echidistant, respectând standardele profesionale și deontologice. Moldova 1 a 
oferit acces egal în știri ambilor concurenți electorali pentru Primăria Chișinău, 
fără a favoriza sau defavoriza vreunul din ei; 

• Prime TV și Publika TV au continuat să-l defavorizeze pe candidatul 
ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, care a fost protagonistul mai multor știri cu 
conotație negativă, iar contracandidatul său, Ion Ceban, PSRM, a apărut mai 
mult în context pozitiv, iar în câteva cazuri și neutru, și negativ. În turul doi de 
scrutin s-a remarcat favorizarea candidaților PDM în localitățile din afara 
Chișinăului. 



            

• NTV Moldova și Accent TV au continuat să promoveze deschis candidații 
PSRM, în special, pe Ion Ceban, favorizându-i atât prin spațiul mare alocat, cât 
și prin contextul pozitiv al aparițiilor. Andrei Năstase, ACUM/PPDA/PAS a 
apărut mai mult în context negativ. Tendențiozitatea și lipsa de imparțialitate în 
știrile electorale cu prezența reprezentanților PSRM denotă partizanatul politic 
al posturilor. 

• RTR Moldova a oferit spațiu egal celor doi candidați în alegerile locale generale 
din municipiul Chișinău, candidatul PSRM, Ion Ceban, beneficiind de mai multe 
știri în lumină pozitivă, comparativ cu Andrei Năstase, ACUM/PPDA/PAS, care 
a fost prezent mai mult în știri neutre. 

• Jurnal TV, Pro TV și TV 8 au reflectat neutru activitățile concurenților electorali, 
asigurând pluralismul opiniilor, fără a favoriza sau defavoriza vreun concurent 
electoral; 

• Televiziunea Centrală a făcut partizanat deschis în favoarea Partidului Politic 
Șor, defavorizându-i în același timp pe Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) și 
Ion Ceban (PSRM). 

 
 
RECOMANDĂRI 
 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie 
conformă cu normele legale și Codul deontologic al jurnalistului:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  
– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale 

ale partidelor politice sau ale reprezentanţilor acestora; 
– Să asigure pluralismul şi diversitatea de opinie şi să ofere dreptul la 

replică tuturor părților vizate în cazurile de conflict. 
 

• Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se 
autosesiza și a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul la 
informare completă, obiectivă şi veridică. 

• Consiliul Audiovizualului să elaboreze instrumente de intervenție și să le aplice 
prompt și eficient în cazurile derogărilor de la normele legale admise de 
radiodifuzori în reflectarea campaniilor electorale. 

• Consiliul Audiovizualului să aplice sancţiuni proporţionale frecvenţei şi gradului 
încălcărilor admise, astfel încât să nu fie perpetuate practicile de ignorare 
flagrantă a prevederilor legale. 

 


